Gå videre til hovedindholdet

Julen og nytår 2022

Nu hvor vi skriver 2023, håber jeg, at I har haft en rigtig glædelig jul med alt hvad hjertet kan begæreog jeg vil ønske jer et godt og lykkebringende nytår. 

Jeg havde håbet på, at jeg kunne berette om en fantastisk hyggelig jul i selskab med familien og med masser af alt det, vi ikke når til hverdag, men desværre lignede vores jul dén, vi havde i 2021, bare uden besøg af familien. Vi blev nemlig syge alle mand lige op til juleugen.

Det startede med at mindstebarnet lagde sig syg en uge før juleaften. Vi brugte hele weekenden på at pleje hende og det virkede til, at hun var frisk nok til at kunne komme i skole om tirsdagen, inden de gik på juleferie om torsdagen. Så kunne hun lige kunne få de sidste dage med inden jul. Hun vågnede dog op med ørepine om onsdagen og så var det hjem under dynerne igen og det samme skete egentlig med ældstebarnet. Han blev også først ramt af noget influenzalignende om onsdagen og så blev det egentlig gradvist værre og i onsdags måtte vi af sted til lægen, hvor han fik konstateret mellemørebetændelse... 

Alt imens begyndte jeg også at blive syg om torsdagen, hvor jeg havde sidste arbejdsdag inden ferien og vi skulle have farmor og farfar på besøg fra om fredagen, så jeg havde død-travlt og slet ikke tid til at blive syg. Jeg kørte hårdt på for at blive klar. Men så ringede farmor og farfar og farmor havde fået influenza, så de ville ikke komme op. Det var super ærgerligt og vi savnede dem helt vildt i dagene omkring juleaften. Jeg hostede og snottede mig igennem juleaftensdag for at klare julemiddagen, for jeg nægtede at være syg igen i år! Så vi var ude at gå, jeg fik syet et skørt til mindstebarnet, som hun kunne bruge under sin kjole, julebordet blev dækket og jeg fik mig endda svunget op til et bad, fint tøj, hår og makeup. 



Vi facetimede farmor og farfar mens børnene pakkede gaver op fra dem og så spiste vi tidligt som vanligt. Derefter tog vi fire julesange rundt om juletræet (Last Christmas, Kender i den om Rudolf, Det kimer nu til julefest og Dejlig er den himmelblå) og pakkede gaver op og mens børnene legede på gulvet og samlede LEGO, puttede jeg mig under et tæppe på sofaen og kiggede på mine mange fine gaver.  

Det blev tidlig sengetid for vores allesammens vedkommende og dagene mellem jul og nytår er blevet brugt på at prøve at komme ovenpå igen, men den her virus er noget standhaftig.

Nytårsaften foregik som altid hjemme og bare med os fire. 

I år stod menuen på: 

  • Brødstænger, pesto twistere, hummus og kyllingespyd til forret
  • Stjerneskud til hovedret
  • Urskive kage og hvid chokolademousse med bærcoulis, daim og chokoladeruller til dessert

Vi har købt nyt pynt i Søstrene Grene og har lavet party poppers i stedet for bordbomber. Vi er ikke meget for fyrværkeri. Det er kønt at se på, men vi kan ikke selv lide at skyde det af, så vi lader andre investere i det og så nyder vi synet. Jeg skal nok dele en fin DIY på de her party poppers, når jeg lige får redigeret billederne.



Desværre var både manden og jeg mærket af sygdom nytårsaftensdag og det virkede næsten som om, at alt der kunne gå galt også gik galt. Vaskemaskinens drivrem var knækket, så jeg måtte hænge drivvådt vasketøj udenfor, så det kunne dryppe nok af til, at jeg kunne komme det i tørretumbleren. Det var store tunge træningsbukser, som havde suget enorme mængder vand til sig og de hænger derude endnu... Jeg havde ikke fået taget rejer op til stjerneskud, så de måtte lige lyn-optøes og så ville chokolademoussen ikke blive stiv, da jeg skulle piske den op. Vi endte derfor med at spise chokoladeruller, daim og kransekage til dessert... Det smagte herligt!


Nu håber jeg ikke, at de sidste 14 dage af 2022 er en indikator på, hvad der venter os i 2023, for så siger jeg pænt nej tak! Jeg krydser fingre for, at det bliver et knapt så turbulent år og herfra skal lyde et stort og bragende GODT NYTÅR til dig! Jeg håber 2023 bliver fantastisk for dig og dine kære og så håber jeg, at du stadig har lyst til at læse med i det nye år.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo