Gå videre til hovedindholdet

Investering - hvordan går det?

Tja... hvordan går det... rimeligt sløjt! Jeg var fyr og flamme, da jeg oprettede mig hos Female Invest tidligere på året, men så gik luften rimeligt meget af ballonen, fordi vi stod over for nogle uforudsete udgifter og jeg ganske enkelt ikke havde tiden til at sætte mig ned og sætte mig ordentligt ind i tingene.

Jeg har da nået at tage et par kurser, men jeg må også indrømme, at jeg blev noget træt af retorikken, der blev brugt gang på gang og for at være ærlig så følger jeg flere på Instagram, der kan meget af det samme uden at bruge den samme insisterende tilgang til kvinders berettigelse til investering. Ikke at jeg ikke er enig, for selvfølgelig skal kvinder kunne investere og tages alvorligt i det på lige fod med mænd og det kommer også til at ske med den tilgang den yngre generation har til det i dag. De gør det godt og baner vejen og åbner døre for rigtig mange kvinder - jeg tror bare, jeg har brug for en anden tilgang til det. Derfor har jeg også valgt at opsige mit abonnement og søge min viden andetsteds.

Jeg har dog undersøgt forskellige muligheder for investering igennem Nordnet. Det virker faktisk lige til at gå i gang med, men man skal jo også være opmærksom på omkostninger og beskatning.

Jeg må indrømme, at jeg synes det er noget langhåret, selv for en Erhvervsjurist som mig, der har haft kurser i både personbeskatning, selskabsskat og finansiering som en del af min uddannelse! Det var heller ikke min stærke side i studietiden og helt ærligt, så skal man jo heller ikke være super god til alt. 

Men jeg har slet ikke fortalt om, hvorfor jeg vil investere eller jo, jeg luftede det lidt i mit første indlæg omkring mine tanker om investering, som du kan læse HER... Jeg vil gerne opbygge et nest-egg, så hvis jeg på et tidspunkt ikke har lyst til at have et fuldtidsjob længere, så kan jeg bruge det til at finansiere det med. Jeg kan ikke gå og vente på, at vi vinder i Euro Jackpot (specielt fordi vi ikke spiller!) eller at jeg får succes med et side hustle (som jeg stadig arbejder på) eller på magisk vis støder ind i en guldåre. Hvis det er det, jeg gerne vil, så må jeg også selv gøre noget ved det og helst uden at skulle ud og have et tredje arbejde (siger jeg fordi mit nuværende for tiden føles som 2 fuldtidsstillinger!). Men samtidig koster det jo også at have hus og det ville være fantastisk, hvis vi om nogle år også kunne have overskud til at investere i de forbedringer, vi har talt om. 

Drømmene er mange og snart er det tid til, at pengene arbejder for mig i stedet for, at jeg arbejder for dem... Al begyndelse er svær, men nu har jeg afsøgt endnu et hjørne af et stort, lettere uoverskueligt område, så hvem ved - måske går det herfra let som en leg... Som en start holder vi lige No spend måned her i September og muligvis også oktober med og ser om det kan frigøre nogle midler til at sætte til side til investering.

Har du lyst til at høre mere om min investeringsrejse som novice og helt almindelig dødelig?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo