Gå videre til hovedindholdet

Sundere lørdagsslik




Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg rigtig gerne vil skifte noget, af alt det der syntetiske farverige slik ud, som ungerne så gerne vil stoppe hovederne med.

Min chef og rigtig gode veninde havde en dag nogle lækre konfektkugler med på arbejde - ja jeg skriver konfekt, for de smagte faktisk ret syndigt og som om de ikke indeholdt lutter gode sager... Men da hun fortalte, hvad der var i, måtte jeg forsøge mig med at introducere dem herhjemme.



Det har været intet mindre end et hit for os alle og nu forsøger jeg at lave dem, så vi kan bruge dem til vores lørdagsslik. De mætter usandsynligt godt og selvom de smager så godt, at du lige må have én til, når du har taget den første, så oplever jeg sjældent, at jeg spiser mere end to...

Og opskriften, den er så enkel, at det slet ikke er til at forstå! Ofte synes jeg, at man skal ud og have fat i alt muligt ekstra, som man ikke lige har i skabt, men i dette tilfælde havde jeg alle ingredienserne hjemme fra første færd og det er først denne gang (3 gang) jeg har forsøgt mig med at trille kuglerne i poppet quinoa (som jeg fandt ved en tilfældighed i Søstrene Grene) og det smager også ret så fantastisk...

Til 1 portion skal du bruge
100 g friske dadler (udstenet)
1 spsk. kokosolie
15g kokosmel
1 knsp vanilje (du kan bruge vaniljepulver eller frisk vanilje, men jeg bruger bare vaniljesukker)
10g kakaopulver uden sukker

Hæld det hele sammen i en foodprocessor (jeg bruger min minihakker) og kør det sammen til en lind masse.
Tril massen til mundrette kugler og rul dem i kokosmel (eller andet lækker topping). Stil dem på køl mindst en halv time (gerne natten over).

Jeg plejer at lave 2 portioner og så holder det faktisk til langt ud over weekenden.

Bon appetit...





Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Sprødstegte Kyllingebryster a´la Jamie Oliver

Sprødstegte Kyllingebryster (2 pers.) Ingredienser 1 fed hvidløg 1 usprøjtet citron (økologisk) 6 sprøde kiks af typen cream crackers (kan fås i Superbest) 25g smør 4 stilke bredbladet persille (STILKE IKKE STÆNGLER) havsalt og friskkværnet peber 2 store spsk. hvedemel 1 stort æg, helst økologisk 2 kyllingbryster uden skind, helst økologiske olivenolie Fremgangsmåde: Pil hvidløget og riv citronen på den fine side af rivejernet. Kom kiksene i en foodprocessor sammen med smør, hvidløg, persille (både blade og stilke), citronskal og et godt drys salt og peber. Lad maskinen køre til blandingen minder om fine, lidt fedtede krummer; hæld krydderraspen op i en tallerken. Hæld melet i en anden tallerken. Slå ægget ud i en flad skål og pisk det let sammen med en gaffel. Rids forsigtigt undersiden af kyllingbrysterne med en skarp kniv, læg et stykke husholdningsfilm over hvert bryst og bank det fladere med bunden af en stegepande eller lignende tungt. Vend først omh