Gå videre til hovedindholdet

Bullet Journaling og gammeldags kalenderføring - skaber overblik i min hverdag

De som har fulgt med her inde i længere tid, har nok lagt mærke til, at jeg i alle de år, jeg har blogget har haft MANGE skiftende hobbyer og endda også før det... Det har både været decoupage, mosaik, kagedekoration, syning, tegning, maling, scrapbooking, patchwork og meget andet. Jeg syr, tegner, laver patchwork og dekorerer stadig kager, men jeg har også gjort mig umage for ikke at få flere hobbyer indtil for et par måneder siden, hvor jeg begyndte at se lidt nærmere på Bullet Jounaling... 

Jeg har altid været glad for at have en fysisk kalender og i mange år har det være min livline til at få styr på hverdagen. Alt fra lektier, opgaver, aftaler med familie og venner, ting jeg skulle huske, madplan og indkøb er blevet noteret i min kalender, men efter endt uddannelse, gled den faste kalender ud i sandet og det var først i januar i år, at jeg igen købte en, fordi jeg synes, det blev tiltagende svært at få overblik over alle de ting, vi skulle igen efter Corona. Indtil da, hvad vi brugt vores familie vægkalender, til at skabe overblik over ugen. Den havde kun en uge pr. side og der var god plads til opgaver, aftaler og madplan. Desværre kunne jeg ikke få den kalender forrige år og i år, hvor vi blev nødt til at købe en, som har en måned pr. side. Det blev svært for mig at overskue den store kalender og derfor begyndte jeg at se mig om efter et supplement, som kunne hjælpe mig og købte en rigtig fin kalender fra Pinky Pine


Den er jeg super glad for og den hjælper mig på daglig basis for den er super nem at overskue med kun én uge pr. side og en side, hvor jeg kan notere, hvis jeg skal ringe/skrive til nogen, ugens 3 vigtigste opgaver/aftaler, en rubrik, hvor jeg kan skrive tanker eller idéer der popper ind i hovedet på mig, som jeg skal eksekvere på senere, lister, hvor jeg kan notere indkøb eller foodprep. Jeg bruger stadig den store familiekalender til at notere aftaler på som vi alle skal være opmærksomme på, men det har hjulpet mig SÅ meget, at have denne kalender ved siden af bare for mig selv. Der er notatsider bagerst, som jeg ikke har brugt så meget, men da jeg fik kalenderen i januar, dedikerede jeg en side til at skrive nogle personlige mål op for 2022.

Den opmærksomme læser vil nok se, at der faktisk er vinget rigtig mange af mine mål for 2022 af allerede. Vi betalte bilen ud og købte hus i juni og jeg har igen fået fine negle, lige til at putte neglelak på... Jeg har stadig et mål, som jeg arbejder hårdt på - det fortæller jeg også mere om nedenfor...

Så småt er jeg begyndt at tænke mere over, hvilke mål jeg gerne vil sætte for mig selv, som kan gøre godt for mig og hvilke gode vaner, jeg kan forsøge at få etableret for at nå mine mål. Jeg har arbejdet meget med trackers på vores økonomiske rejse de sidste 2,5 år og tænkte at det måske var en god måde for mig, at få visualiseret, at jeg gør noget for at få gode vaner og lidt mere selvforkælelse ind i mit liv, men hvor skulle jeg nu gøre af det? Der var ikke plads i min nuværende kalender og jeg synes ikke, at jeg ville have løsark, som jeg bruger til vores økonomi. Fordi jeg i et stykke tid havde kigget lidt på Bullet Journaling, tænkte jeg, at det måtte kunne bruges, men ikke som kalender i gængs forstand, men mere som en "live rich planner" hvor jeg planlægger mine mål og visualisere mine fremskridt. Så jeg ønskede mig en Bullet Journal i fødselsdagsgave og var så super heldig, at få en fantastisk en af slagsen af mine kollegaer.

Det første jeg gjorde var at lave en future log - et overblik over kommende måneders fødselsdage.

Dernæst var planlægning af Theresas fødselsdagsfester - en meget visuel plan med tema, menuer, to-do lister, lister over indkøb og lege.


Jeg blev inspireret og lavede dernæst et par trackere: én over gode vaner jeg gerne ville prøve at holde mig selv op på og én over købestop, som var planlagt for august måned.


Et at mine mål for i år var også at tabe de kilo, som røg på igen efter jeg havde et par dårlige år med skiftende jobs og corona, så jeg lavede også en vægttabstracker med tilhørende belønningsoversigt. I stedet for de 10 kg, som mit mål for 2022 var, så har jeg nu oppet det til 15 kg og ikke begrænset mig inden for året. Så må vi se, hvordan det kommer til at gå.

Den nyeste tilføjelse er min 10 kr. opsparing. Den indebærer, at jeg skal tilbage til at bruge kontanter, når vi handler ind og generelt bruger penge. Det skift skal jeg lige tage tilløb til kan jeg mærke. I 2021 fik vi nemlig ret hurtigt sparet 800 kr. op til julemad på den måde og det føltes bare enormt rart at kunne tage krukken med ned i banken og få sat dem ind på kontoen.

Jeg har tænkt mig at lade købestop fortsætte i september måned dog med visse undtagelser, fordi jeg ved der kommer nogle udgifter, vi ikke kan komme udenom, fx til makeup (som jeg ikke købte denne måned) og flyttekasser og andre småting vi skal bruge i forbindelse med flytningen. Derudover så køre jeg også "Gode vaner" trackeren videre. Jeg tænker det bliver et fast indslag fremover og så bliver den tilpasset efterhånden. Jeg kan allerede se nu, at jeg måske har gabt over for meget med 5 gode vaner, så næste måned bliver det nok kun 3, jeg kommer til at fokusere på - heriblandt min søvn! Det går nemlig rigtig dårligt med det...

Nu går jeg i tænkeboks over om jeg skal lave nye sider og hvad de skal indeholde... Jeg nyder at sidde og tegne igen, også selvom det bare er lidt i det små indtil videre. Jeg har planer om at bruge min journal lidt som prøveklud for noget større - jeg skal bare lige arbejde mig mod til og få testkørt min idé og lavet de rette forberedelser, inden jeg kan dele mere...

Jeg håber i også har lyst til at følge med i min Bujo-rejse på vejen mod at få mere overblik, struktur, ro i sindet og lære at hvile i at det jeg gør, er det rigtige for mig... 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo