Gå videre til hovedindholdet

Vores første år som husejere - del 4 og godt nytår!

Så blev det 2024 og godt nytår! 

Det har været stille herinde rigtig længe og det er kun fordi, der har været mere end nok at se til og vi har ligesom resten af Danmark også været on/off sygdomsramt siden starten af november. Men nu hvor vi er gået ind i år to som husejere, så mangler jeg at følge op på, hvordan det har været for os det første år som husejere...


Den 1. oktober 2023 var det et helt år siden vi overtog vores dejlige hjem og jeg kan slet ikke forstå, hvor tiden er forsvundet hen! Det har været overvældende på mange punkter, men det har bestemt også bragt mange glæder med sig, at vi har fået vores helt eget hjem.

Lige da vi havde overtaget huset, blev vi jo overrasket af skjult vandskade i køkkenet, som resulterede i, at vores badeværelsesgulv også skulle bankes op og det hele var bare ét stort kaos med toiletvogn henover vinteren.

Efter det faldt på plads, var der desværre problemer med, at der kommer vand ind i udestuen - det startede med at det kom ind ved vores store vinduesparti og senere på året også fra loftet. Vi løste problemet med loftet ved at skubbe et spjæld på plads oppe ved samlingen mellem udestuetaget og taget på huset, mens ejerskifteforsikringen ikke vil anerkende at vandet kommer ind på grund af en bygningsfejl på vinduespartiet på udestuen - så de mener, at det kan klares med en udbedring af vinduerne. Vi er dog gået i tænkeboks, for vi er bange for at den bygningsfejl på udestuen kan gå hen og lave mere skade, så måske der skal mere drastiske tiltag til, for at imødekomme det.


Så kom foråret og vi begav os i kast med at rive det gamle hønsehus ned for at gøre plads til køkkenhave. Det gik meget hurtigt med at få det skilt ad og meget af træet kan genbruges til højbede. Vi gik også i gang med at pille træ-terrassen i baghaven op - den var ustabil pga. rådne strøer. Vi blev kun halvt færdige, så vi fortsætter her i år 2, så vi kan få en ny brugbar terrasse i baghaven.



Sommeren har været våd, så vi nåede ikke at få ordnet mange af de udendørs ting, vi gerne ville henover juni, juli og august. Vi nåede at give olie til de vinduer, der trængte mest, male stakit, tjekke tag og tagrender og fikse nedløbsrør.

Måske var det netop på grund af den våde sommer, at jeg kunne høste både squash og spinat i rå mængder helt fra juni og frem til oktober. Jeg har aldrig prøvet noget lignende, men det var fantastisk! Det må godt gentage sig i det nye år!


Et par efterårsstorme tog livet af en pergola i baghaven og nogle træer i forhaven, så dem måtte vi også tage os af og få forsvarligt taget ned. I den proces havde vi også et hyr med græsplænen, da den havde vokset sig vild henover den meget våde sommer, så det tog et stykke tid at komme i bund med den igen.


I november fik vi også en ubehagelig overraskelse ude foran vores indkørsel. Der var opstået et jordfaldshul lige i nærheden af kloak dækslet. Det tog en måneds tid før kommunen havde været forbi og kigge på det og fik det udbedret. Der var heldigvis ikke sket skade på rør eller kloak i øvrigt, så det kunne fyldes op og stampes til.


Som kulden tog til henover de første første vintermåneder, har vi igen mærket nogle udfordringer med isoleringen på et værelse, i stuen og udestuen, så det skal vi bruge foråret på at udbedre. Nye lister i havedørene i udestuen og silikonefuger ved vinduerne, så der ikke kommer vand ind bliver første step i hele udestuefarcen, der skal bedre isolering under vinduet i stuen og på værelset skal der lappes et hul under vinduet.


Som det nok kan fornemmes, så er der stadig meget at lave i de kommende år, men vi vil gerne undgå at skulle ud og låne penge til det, så det kommer til at ske i takt med, at vi får sparet sammen til det. 

Det var så vores første år som husejere. Vi lærer nyt hver dag om vores hus og lægger planer for udbedringer, forbedringer osv. og ser fremad med godt gå-på mod og masser af idéer.  Jeg glæder mig til dette andet år som husejer!

 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo