Gå videre til hovedindholdet

Sommerferie 2020

Så lakker vores sommerferie også mod enden og på mandag går hverdagen løs igen...
Det har været en anderledes sommerferie for vores vedkommende. Ikke fordi vi skulle hjemme (det gør vi sådan set hvert år) men fordi vi brugte de første 3 dage på psykiatrien sammen med mindstebarnet. Det endte med en ADHD diagnose, som lægen slet ikke var i tvivl om og endda udtrykte er i ret svær grad. Jeg fortæller mere om det på familiebloggen, hvis du har lyst til at læse med HER.

Det lagde en dæmper på starten af sommerferien, så for at ryste det af os, bookede vi et ophold i Legoland og fik taget os sammen til at købe årskort til Aalborg Zoo, som på en måde har været med til at diktere nogle af aktiviteterne i ferien. 

Vi ankom til Legoland om søndagen i uge 28. Vi havde ikke valgt tidligt tjek-in, da vi skulle møde farmor og farfar i parken til en hyggelig dag. Vejret var ret blandet, men heldigvis for det meste tørt! Vi indtog parken med stort gå-på-mod - ældstebarnet vil altid gerne prøve de vildeste rutsjebaner og forlystelser og der var heldigvis ikke så mange mennesker, at vi ikke kunne holde afstand. 


Legoland har det her fantastiske vis-hensyn pas, som gør, at når man, som vi, har børn med handicap, der gør, at de ikke kan vente i kø som andre, er det muligt at komme uden om køen og kun vente kort tid ved forlystelserne. I år var der begrænsning på, hvilke forlystelser vi kunne bruge passet til og faktisk så præsterede vores store dreng at vente i kø i over 20 minutter for at prøve Ørnen, som han virkelig gerne ville prøve. Vi var SÅ stolte men kunne godt mærke på ham, at kræfterne hurtigt blev brugt op på den måde. 

Efter mange skønne timer sammen med farmor og farfar i parken, sluttede vi af traditionen tro i Lego shoppen, før vi tjekkede ind på Hotel Legoland.




Værelset var rigtig fint og gennemført i stilen og vi havde lige en lille time at slappe af i, før vi skulle spise i restauranten. Set i bakspejlet, var det ikke den bedste beslutning. Børnene var meget brugte ovenpå dagens begivenheder og derfor begge meget småtspisende. Det endte med at være de dyreste pommesfritter og is, de nogensinde har fået. Vi gik tilbage til værelset og brugte lidt tid på at samle noget af det lego, som børnene havde købt.


Der var meget lydt på hotellet og grundet de mange aktiviteter for børnene om aftenen, havde vores svært ved at få ro til at falde i søvn. Fremmed seng, lyde og lys gjorde også, at jeg havde svært ved at finde ro og må indrømme, at det ikke var den bedste overnatning, jeg har haft. Om morgenen var der gang i børnene allerede kl. 6 som der plejer - vi skulle dog først spise morgenmad kl. 7.30, så det var hårdt at holde ventetiden ud. Morgenbuffeten var okay - ikke noget at prale af, men vi blev mætte. Tilbage på værelset fik vi pakket sammen - holdt en lille pause og lidt i ti var vi klar til at gå i parken igen. Denne gang var der langt flere mennesker end dagen før og vi holdt ikke mere end 2 timer før vi vendte næsen hjemad mod Nordjylland igen. Elias fik lige prøvet nogle af de store ting han ikke nåede dagen før og begge børn var meget opsat på at få ansigtsmaling inden vi skulle hjem.


Alt i alt var det en okay tur. Næste år vil vi være mere forudseende og leje et feriehus i Lalandia i stedet, ligesom vi gjorde sidste år. Det fungerede meget bedre for os og vi kunne selv bestemme måltider og der var ro, når vi havde brug for det. Men nu har vi prøvet det og børnene synes, det var en god oplevelse.

Da vi kom hjem igen, havde vi lige en hviledag inden vi tog på besøg hos min bror og hans kæreste ude ved Lemvig. Det var en lang, men smuk, køretur og vi kunne godt mærke på børnene, at de stadig var mærket af turen til Legoland. Derfor brugte vi også resten af ugen på hjemmehygge, legeaftale for mindstebarnet, en kort tur på biblioteket og så var vi klar til at indtage Jesperhus Blomsterpark om lørdagen sammen med bedstemor og bedstefar. 

Den mindste havde et stort ønske om at komme over og besøge Hugo og Rita og da vi fik ét gratis besøg i parken på vores årskort til Aalborg Zoo, måtte vi jo slå til. Selvom det også var en lang køretur væk og størstebarnet ikke var begejstret over at han skulle med, så var det hele turen værd! Parken er skøn og fuld af sjov for børn i alle aldre. Da det først gik op for den største, at der også var ting at prøve, så var han fyr og flamme! Begge børn var også meget betaget af junglezoo - mindst ligeså meget som vi voksne. 







Begge børn gravede guld og fik en rigtig fin medalje og sherifstjerne med hjem for det hårde arbejde. De fik også favoritmaden bestående af gode pommes fritter og kyllingenuggets serveret på en rigtig fin frisbee. 


Vi sluttede dagen af ved hoppepuderne og gik i shoppen efter lidt proviant til turen hjem og så skulle de snolderpenge, som bedstemor havde givet jo også brændes af. Det var en virkelig skøn oplevelse og det er ikke sidste gang vi besøger parken. Der var en del vi ikke nåede at se, udover hvad vi så fra toget, så vi glæder os til at gå på opdagelse næste gang. Så længe der bliver lagt et show og en forlystelse ind imellem, så skal det nok gå rigtig godt.

Søndag var det igen en afslapningsdag for børnene, men vi voksne smuttede lige forbi IKEA for at hente det garderobeskab, som vi havde haft kig på og begyndte at rydde op og rydde ud i soveværelset. Jeg fik skilt mig af med intet mindre end 1½ pose tøj, som jeg enten ikke kunne passe eller aldrig havde gået i, fordi det var fejlkøb. 

Mandag var vi igen på farten. Dog ikke så langt væk denne gang. Vi tog en tur i Zoo allesammen og farmor og farfar var med. Vi havde pakket maden hjemmefra denne gang, så vi kun skulle købe drikkevarer derinde. Der er jo tændt op i grill derude i denne tid, så vi havde medbragt pølser, brød og hjemmelavet kartoffelsalat. Dét var en succes og det var super hyggeligt!




Børnene fik brugt legepladsen, klappet gederne og set show med Safari Simon. Vi hyggede os med at se på de mange smukke dyr og for hver gang vi er der, kan vi mærke, at børnene bliver mere og mere interesserede i, hvad der står på de forskellige skilte om dyrene og synes det er sjovt at lære nye facts. Nu hvor vi har årskortet, tænker jeg bestemt, at vi skal af sted noget oftere.

Vores sidste ferieuge her er gået med afslapning, langsomme morgener, hygge, hjemmebag og en enkelt legeaftale for den mindste. Vi har også fået ordnet soveværelset næsten færdigt - der mangler bare en ny lampe. Vi har været praktiske men også taget det med ro. Nu skal vi til at planlægge hverdagen igen og pludselig er det som om, at jeg trænger til en ny omgang ferie! Sensommeren byder på en bryllupskage, bedstemors fødselsdag, mindstebarnets fødselsdag, højsæson for mandens arbejde, medicinvurdering på psykiatrien med mindstebarnet og jeg får helt sikkert også nok at se til på mit job. ..

Jeg håber at i har/har haft en rigtig dejlig sommer og skabt en masse dejlige minder sammen, hvorend i har været og hvad end i har lavet...

  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo