Gå videre til hovedindholdet

3 dages sommerferie på Vestkysten (fortsat)

Endelig fik jeg tiden til at sætte mig ned og fortælle lidt om vores tur til det vestjyske sidste weekend - vores mini-ferie, som jeg kalder den. Godt nok står vasketøjet og venter på at blive hængt op, men det løber jo inden steder og måske er det på magisk vis selv hoppet op på snoren, når jeg er færdig med denne lille beretning...

Ferien startede fredag eftermiddag, da manden kom og hentede mig efter arbejde. Jeg havde fri kl 17 og bussen kørte kl 18, så vi havde god tid til lige at få lidt aftensmad også. Det blev indtaget i form af sandwiches fra Nadia's og det var lige hvad vi begge havde brug for oven på en lang arbejdsdag. X-bus nr. 960 (Aalborg-Silkeborg) kørte ind på stationen og der var rigeligt med plads. Manden fandt straks computeren frem, da vi havde sat os tilrette - det var jo en ret lang tur til Viborg, hvor vi skulle skifte og så skulle der ses film. Jeg faldt ret hurtigt i søvn og sov faktisk indtil næsten indtil vi nåede Viborg. Jeg registrerede lige at vi nåede Aalestrup på halvvejen, men ellers fik jeg mig lige en skraber der i bussen. Det er egentlig utroligt at man kan sove under så ringe vilkår, som der er i sådan nogle busser... men det gik. Vi nåede Viborg og skulle vente små 10 minutter på den næste bus nr. 53 (Viborg-Herning) og det var så regionalbussen, hvilket jo så betød, at vi skulle igennem alverdens småbyer på hele ruten til Herning. Turen tog 1½ time med alle de små omveje og det begyndte så småt at blive mørkt. Dette billede tog jeg på vejen - vi havde næsten lige forladt Hald Ege og jeg synes himlen så magisk ud...





Da vi nåede Herning skinnede solen og mine forældre stod klar til at tage imod os. Vi satte kursen mod mit barndomshjem i Faster (godt 40 km sydvest for Herning), hvor vi skulle overnatte. Derhjemme stod der aftens kaffe klar - lækkert nyt franskbrød og ost - så bliver det altså ikke meget bedre! Vi gik i seng omkring midnat og vi var begge godt brugte efter den lange tur.

Lørdag morgen stod vi op til et kedeligt gråvejr. Det var koldt og det blæste. Ikke lige den bedste start på en tur i sommerhus. Min far lavede havregrød til morgenmad (rigtigt feriemad i mine øjne) og da vi havde pakket os sammen igen, blev vi kørt ud til mine svigerforældre, hvor vi lige fik en lille kop te mens de pakkede færdigt. Vejret var stadig lige gråt og på vej ud til sommerhuset, begyndte det faktisk også at dryppe lidt... Da vi nåede til Ringkøbing brød solen dog frem og vejret klarede op. Det blæste dog stadig en pelikan. Endelig nåede vi frem til sommerhuset:




Det var ikke jordens største sommerhus og heller ikke luksuspræget, men det var super hyggeligt og vi kom hinanden ved, hvilket vel også er meningen, når man er i sommerhus med familien. Da vi havde pakket ud tog vi ind for at få noget frokost og handle i Søndervig. Vi parkerede i den ene ende af byen og gik ned ad gaderne, for også lige at se os lidt omkring. Vi kom bl.a. forbi dette sjove display på en minegolfbane:


Barmfagre kvinder og blodtørstige pirater - ikke lige det jeg forbinder med minigolf, men fint var det alligevel... Vi valgte at spise på restaurant Valentino - de havde frokost buffet til 39,- kr. og det var bestemt ikke mere end de 39,- kr. værd! Det der smagte nogenlunde godt og som var mest varmt var pomfritterne og så en slags grønsagsgratin. Resten smagte meget ubestemmeligt og det var ikke en stor fornøjelse. Men mætte blev vi da og vi fortsatte vores tur i den lokale Superbest. Vi handlede alle ind til den store guldmedalje. Aftensmaden, som manden og jeg stod for, var Pangasius med nye kartofler og persillesauce og vi havde også lovet at lave brunchen søndag morgen med alt hvad hjertet kan begære. Vores vogn var næsten lige så fyldt som mine svigerforældres, så vi slæbte derfra i stor stil. Da vi kom tilbage fra byen, trængte den lille beagle Tilde til at blive luftet og vi besluttede at gå en tur på stranden. 


Skyerne var vendt tilbage og der var godt gang i vandet. Det var smukt og vi gik et stykke hen ad stranden for så at gå tilbage op i klitterne. Her er det min svigermor på vej op med lille Tilde.

  
Vi tog så en alternativ rute tilbage til sommerhuset gennem klitterne og det var nu et smukt sted at gå. Det ligner næsten sletter i stedet for klitter...

  
Hele området var nærmest hegnet ind af hybenbuske og jeg kunne ikke lige dy mig for at tage et billede af denne smukke hyberose i fuld flor inden vi kom helt tilbage til huset:

  
Aftenen gik ellers med at få lavet mad, spise, taget dejligt aftenbad og hyggesnakke. Vi nussede i seng omkring midnat igen og havde det godt med, at vi ikke behøvede at stå op før 8.30 næste morgen...

Her ender min beretning for i aften. Jeg har arbejde i morgen, så jeg må også hellere få min skønhedssøvn, så jeg kan være frisk... Beretningen fortsættes snart... 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo