Gå videre til hovedindholdet

Sommerferien 2019 - del 1

Nu skriver vi September og jeg længes allerede efter sommer og sol! Måske har den massive regn vi har fået på det sidste noget at gøre med det, men jeg tænker, at et kig tilbage på vores skønne sommerferie må være på sin plads... og før vi går rigtig i gang, skal jeg lige huske at sige, at intet jeg skriver om i dette indlæg er blevet sponsoreret. Jeg fortæller bare om vores gode oplevelser.

Vi sparkede ferien godt og grundigt i gang med at pakke bilen og køre sydpå til farmor og farfar allerede fredag i uge 28. Det hele blev meget spontant planlagt godt og vel 14 dage før sommerferiens start, men det gjorde bare, at børnene ikke nåede at blive utålmodige. De blev hentet tidligt fra skole og sidste dag i børnehave og afsted med os gik det til Brande, hvor vi overnattede inden turen gik videre til vores egentlige destination. Vi nåede lige et smut ned til bymidten for at se på al den skønne Street Art, som Brande jo også er kendt for.




Jeg synes, kunstnerne har været rigtig dygtige og hvert år er der noget fedt at se på. Har du lyst til at lære mere om arrangementet, kan du kigge med HER på deres Facebook side.

Efter denne tur, kørte vi den halve time det tog os for at komme frem til slut destinationen:


Lalandia nemlig! Jeg havde ikke troet, at det var noget vi skulle gøre os i, men man kan jo leje sommerhuse og har fri adgang til vandlandet og legeland, som vi ikke engang nåede at besøge! Det må blive næste gang, for dette var bestemt ikke det sidste besøg for os. Vandlandet var et hit! Vi startede langsomt ud i bølgebassinet, men snart var begge børn opsat på de mange vandrutsjebaner. 

Elias var frygtløs og insisterede på at prøve de store vandrutsjebaner. Der måtte jeg stå for skud og tage med ham og han klarede det hele meget flot. Der var meget ventetid på at få en donut til hver af de respektive rutsjebaner. Men han var god til det og vi sluttede af med endnu en tur i bølgebassinet inden vi hoppede i bilen og kørte ned til feriehuset.


Vi havde lejet dette super fine feriehus bare for 2 overnatninger og det var simpelthen udover al forventning. Alt var så pænt og ordentligt! Vi handlede lidt ind i Billund til morgenmad og diverse og købte aftensmaden fra den lokale grill for at det skulle være lidt nemt. Børnene delte værelse for første gang siden de var helt små og det gik... nogenlunde...

Ved at leje dette hus slog vi egentlig 2 fluer med ét smæk fordi vi så, den efterfølgende dag, kunne tage et smut i naboforlystelsen:


Legoland... Allerede mens vi stod og ventede på farmor og farfar begyndte løjerne. Theresa mødte en lego prinsesse og var helt betaget!


Da vi endelig kom indenfor, styrede vi lige direkte mod Lego Friends pigerne for det obligatoriske billede og så skulle der kigges på det nye showcase, hvor Lego præsentere næste års nye attraktion - The Lego Movie World! Jeg siger dig vi er nogle stykker herhjemme der glæder sig til den oplevelse...


Forskellen fra sidste års tur til Legoland var, at Elias denne gang var på medicin for sin ADHD og dét kunne mærkes. Autismen trådte meget tydeligt frem, hvilket betød, at han havde sin hætte på hele dagen inde i parken. Først da vi kom ud kunne han tage den af igen...


Vi besøgte Atlantis i år og hvor Theresa var meget fascineret af livet under vandet var Elias anderledes bange og tilbageholdende - det var ikke hans favoritoplevelse. Til gengæld gav han os allesammen baghjul, når det kom til at prøve de der rutsjebaner! Jeg vovede mig med ham op i Ice Pilots School (som vi slet ikke var forberede på) og i Polar X-plorer og det stod meget tydeligt for mig, hvorfor jeg IKKE er fan af rutsjebaner! Det eneste han ikke gad i år var spøgelseshuset, hvilket jeg egentlig var ganske taknemmelig for.

Vi sluttede turen af med at gå i Lego Shoppen. Begge børn havde sparet op til nogle fine pakker og på trods af at bølgerne indimellem gik lidt højt på nogle dele turen, så var det altså en rigtig fin dag, vi havde derinde. Vi kom da parken åbnede og gik igen kl. 14 - der var både børn, forældre og bedsteforældre brugt! Eller det var lige indtil vi kom tilbage til huset og Theresa havde slappet af i en times tid - så var der run på igen... Jeg måtte tage en rask gåtur med hende op til Lalandia hovedbygningen (vi nåede ikke toget, som kører i pendulfart i sommerhusområdet), hvor hun kravlede som en gal i det store klatrestativ inden vi smuttede forbi supermarkedet efter proviant og gik hjem igen.


Hjemme i huset stod den på nem aftensmad og tidligt i seng, for næste dag skulle vi pakke og retur til Nordjylland. Som jeg startede med at skrive, så er det ikke sidste gang, vi vil holde ferie på denne måde. Det fungerede rigtig godt for os at have en base at tage ud fra og skulle vi leje os ind længere tid, kunne vi også nå forbi legelandet og Lego House. Vi skal dog være meget opmærksomme på ikke at fylde for meget på, få planlagt turen rigtig godt OG der skal være tid til at koble fra og bearbejde dagens indtryk for at kunne lade op og være frisk på nye eventyr.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo