Gå videre til hovedindholdet

International læsedag...

Der poppede lige et opslag op på mit facebook feed og fortalte mig, at det i dag er International læsedag...
Jeg har næsten styr på, hvornår det er international pandekage dag, kvindernes internationale kampdag, international autism awareness dag, men denne dag er på forunderlig vis gået lige forbi min næse...

Måske er det fordi, vi var til det første forældremøde for 0.A i går, og fik at vide, at det er VIGTIGT at vi læser for vores børn, at denne lige sprang i øjnene i dag (eller også lytter min freaky telefon med når jeg er til forældremøde og giver mig feeds der matcher!) men det gav mig lyst til lige at lave et hurtigt lille indlæg om, hvad vi læser herhjemme for tiden...

Jeg selv er ikke særlig god til at sætte mig ned med en fysisk bog, medmindre den indeholder mad- eller syopskrifter...


Jeg er stadig i gang med Inferno af Dan Brown og det har jeg været i snart 2 år... Det er som om min koncentration bare ikke lige er til de fysiske bøger...

Til gengæld er jeg mega fan af lydbøger og sluger rask væk flere bøger i en serie på én gang. Jeg er på denne måde kommet igennem ALLE Sara Blædels bøger om Louise Rick og Bedemandens datter, Lars Keplers bøger om Joona Linna, Jo Nesbøs bøger om Harry Hole (mangler stadig de sidste 2 bind!) og Fredrik Backmans skønne bøger om Ove, Britt-Marie, Elsa og Mormor og Bjørneby... Jeg er udpræget krimifan, men nære også stor kærlighed til fortællinger som Ringenes Herre, Harry Potter og Twillight Sagaen og nogle gange sniger der sig også uforudsete fortællinger sig ind på min boghylde (fx de som Fredrik Backman og Liane Moriarty) og det gør mig godt...

De af jer, som følger mig på IG, har nok fornemmet, hvor store fans vi er af biblioteket herhjemme. Jeg har lige siden barnsben set det som noget ganske særligt at komme på biblioteket og brugt det rigtig meget gennem årenes løb og nu også prøvet at videregive det til mine børn (som nogle gange hellere vil bruge legeredskaberne end at finde skønne bøger). Sidst var jeg alene af sted og kom hjem med en blanding af skønne fortællinger til både den store og den lille...

Elias er rigtig glad for Alfons Åberg, Jacob Martin Strids bøger både om Mimbo Jimbo men også Den kæmpe store Pære (som er hans yndlings) og så lånte vi lige en bog om hvordan det allerbedste bliver til...


Theresa, som lige er startet i skole, er meget hooked på rim og remse bøger, så dem har vi altid et par stykker med hjem af... Hun kan også rigtig godt lide dyrebøger...


Så med det, så håber jeg snart at vi får knækket læsekoden hos begge børn...

Hvad læser i derhjemme for tiden???

Kommentarer

  1. Fredrik Backman er et geni! Herhjemme har jeg lige færdiggjort andet bind af Sælsomme børn og har gang i Det gyldne kompas på lydbog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig! Sælsomme børn har jeg ikke hørt om - hvilken forfatter er vi ude i der? Og det gyldne kompas har jeg desværre kun stiftet bekendtskab med på film - den må komme på min læseliste...

      Slet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo