Gå videre til hovedindholdet

Nyt fra symaskinen - del 15

Sommerkjoler, nattøj, m.v.

Faktisk kan jeg slet ikke nå at følge med så hurtigt, som børnene vokser! Det går alt for hurtigt og det tøj jeg har syet henover sommeren kan de næsten ikke passe mere.

Jeg skal i gang med efterårsgarderoben lige straks, men i skal da ikke snydes for at se hvad der allerede har været kørt igennem maskinen og faktisk har jeg også nået at få en sag syet til mig selv for en gangs skyld!

Vi starter med børnetøjet, som igen primært er til mindstepigen...


Et sæt nattøj, hvor blusen i hvert fald ikke kun egner sig til at sove i efter hendes eget udsagn... Mønstret er fra Ottobre - Tiny Path bukser og Mr. Bear bluse. Stoffet er et panel købt hos Luie Luie og mega lækker kvalitet.



To nederdele syet i dobbelt gauze fra Stoff og Stil - en med almindelig elastik i linningen og en med paperbag linning. De er lidt store til hende begge to, så dem kan hun få glæde af noget tid.


En fødselsdagskjole til den lille, som faktisk er lavet ud af dugen, som vi havde til hendes 5-års fødselsdag. Syet ud fra et mønster fra Stoff og Stil og er i fast bomuld! Det er sjældent noget jeg kaster mig ud i og så er den jo også med lynlås! Faktisk måtte jeg ud og købe en ekstra lynlås fordi jeg ødelagde den første og måtte pille den af igen...


Jeg er SÅ træt af at jeg ikke fik købt mere af dette stof, da jeg havde muligheden. Det er simpelthen det fineste print og jeg ville gerne have syet både kjole og nederdel af det til næste sommer. Jeg fandt dette som en rest i Stof og Stil, men der var stadig en del tilbage på rullen, som så bare var udsolgt den næste gang jeg var forbi. You snooze you loose! Men jeg brugte HELE det fine stykke stof på denne søde bluse syet efter mønstret Elsker - elsker ikke fra Jubel og Baluba.


Og så fik jeg endelig taget hul på katte stoffet fra Småfolk, som jeg har haft liggende i evigheder. Det blev brugt til denne kjole syet efter Tilla kjole mønstret fra Jubel og Baluba. Det er faktisk blevet en af favoritkjolerne i skabet og fordi det er en fed jersey, kan den sagens bruges her til efteråret med en langærmet bluse inden under.


Og denne kimono fik jeg syet til mig selv af det smukkeste, letteste og blødeste stof fra Stof og Stil. Mønstret er også derfra. Den er bare SÅ dejlig at have på og jeg forudser, at når forår og sommer vender tilbage næste år, kommer jeg til at bruge den rigtig meget. Jeg har egentlig også fået syet et pencil skirt og en t-shirt til mig selv også af stof fra lageret, men det har jeg bare ikke lige fået taget billeder af endnu.


En klassiker Onion nr. 20047 taget i brug til denne t-shirt og stoffet kunne jeg simpelthen ikke stå for. Det er købt hos Stofdepotet for et stykke tid siden samtidig med at jeg købte stof til fastelavnskostumer... t-shirten er syet i et nummer større end mindstepigen er nu, så hun kan bruge den til næste sommer.


Det har også været tid til en af de mindre tidskrævende projekter - en fin gavepose til en pigefødselsdag. Theresa vil allerhelst give gaver i gaveposer til alle de fødselsdage hun bliver inviteret til og jeg synes det er en skøn ting at kunne gøre og så spare vi på gavepapiret. Stoffet og anoraksnoren er fra Stof og Stil. 


Endnu en bluse syet i et nummer større også efter Onion 20047. Det passede lige til resterne af kattestoffet og så havde jeg en ensfarvet jersey på lager at kombinere med.

Det var vidst det hele for denne gang, men jeg kan allerede afsløre, at jeg har endnu tre syprojekter liggende henslængt over min symaskine, som bare venter på at blive kørt igennem... nu skal jeg bare finde tiden. Heldigvis er det jo efterårsferie lige om straks, så mon ikke der bliver lidt tid til at sætte mig ved maskinen...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo