Gå videre til hovedindholdet

Flere forandringer

Det er ikke kun på mad/livstilsfronten, der sker forandringer... Der er ikke tale om store og skelsættende forandringer, men mere en tydeliggørelse af, hvad der har været undervejs et stykke tid...

Jeg har tre blogs, som jeg (krampagtigt) forsøger at holde liv i alle på én gang... Jeg har en kærlighed til alle tre, som gør, at jeg ikke bare kan nøjes med én af dem, for de repræsenterer alle tre en særlig del af mig og de repræsenterer også tre forskellige dele af mig: Mit eget fristed for mine hobbyer, tanker osv., familielivet og en mors forsøg på at give madglæde videre til sine (og andres) børn.

Denne blog er min oprindelige blog, som jeg flyttede over fra min tidligere platform til Blogger. Det er MIN blog, som er gået fra at være en blog som overvejende handlede om mad til at være min hobbyblog, som jo både omfatter mad, kager og syning (og andre små-hobbyer). Det handler om min gøren og laden og ikke om så meget andet...





Familien Thorsen på Slap Line startede tilbage i 2010 som en fællesblog for min mand og jeg, hvor vi skrev om vores oplevelser, ferier, ture, mad osv. for at dele vores oplevelser med familie og venner og andre sagesløse, som kom forbi. Det udviklede sig naturligt nok til at handle om vores familie da vi i 2011 blev forældre for første gang og i årenes løb, har jeg valgt at lade alt familierelateret udfolde sig på denne side. Deraf kom også navneskiftet på bloggen for et par år tilbage... Bloggen har ligget stille i længere perioder, men nu er det som om, at overskuddet og lysten til at skrive kommet igen...


MadMama - for lige at give jer indtrykket af hvad jeg startede ud med, kommer her en gengivelse af det absolut første indlæg skrevet for 7 år siden:

"Velkommen på min blog MadMama - en blog der er dedikeret til mad for babyer og børn...
Denne blog udspringer af, at jeg selv for nu snart 6 måneder siden havde en baby, som skulle starte på introduktion til fast føde og jeg havde ingen idé om, hvad man kunne give sin baby af forskellige slags mos og grød osv... Derfor er denne blog dedikeret til alle de mødre, som står i samme situation som jeg gjorde, men også til jer, som gerne vil have lidt inspiration til jeres babys og børns mad i hverdagen...
Herhjemme er vi nu kommet dertil hvor baby spiser det samme som vi gør og dermed bliver introduceret til mange forskellige smagsindtryk. Jeg vil berette om hvad vores søn siger til de nye mærkelige påfund hans mor kommer med og så kan i jo selv vurdere om i har lyst til at introducere de slags forskellige madvarer til jeres barn.
Jeg er ret streng, hvad angår indtaget af sukker hos mit barn og han får, så længe vi kan holde det, kun naturligt sukker - altså det der er i frugter. Jeg er obs på, at meget af det mad han indtager er af økologisk karakter, men jeg er ikke fanatisk. Min dreng er ikke bange for at prøve at stoppe nye ting i munden og smager det ham ikke første gang, så prøver han da bare igen, for at se om det stadig er lige surt/stærkt/sødt osv... 
Husk at der kan gå op til 10 gange hvis ikke mere til at barnet har vænnet sig til den nye smag, så giv ikke op, men pres heller ikke for meget på med bestemt slags mad - det kan give bagslag...
Bloggen her vil give dig nogle gode tips, tricks og opskrifter til at få en god start på fast føde til dit barn, men vil også have fokus på mad til børn i alle aldre. Du kan nemt få et overblik ved at kigge på etiketterne, som fortæller dig, hvilke slags råvarer, der er brugt i maden og til hvilken aldersgruppe maden er beregnet.
Har du spørgsmål eller kommentarer, så hold dig endelig ikke tilbage med at skrive. Så skal jeg på bedste vis forsøge at svare, så godt jeg nu kan. 
Tak fordi du læser med og rigtig god fornøjelse."

Jeg kan så fortælle jer, at der er sket en hel del siden... Sukkerpolitikken er gået noget i fløjten, mit ældste barn er meget selektiv omkring sin mad pga hans autisme og den yngste er ikke tilhænger af stivelse, som ikke er i form af brød, kiks eller kartofler og jeg er SÅ meget ikke på barsel eller ledig længere, så alle ambitioner om at skabe en stor blog, hvor jeg kunne kanalisere min passion for børnemad skrumpede ret så kraftigt ind til at være næsten ikke eksisterende... Bloggen har ligget stille i 2 år og først for kort tid siden valgte jeg at genoptage en lille form for aktivitet derinde... 



Men i og med, at jeg har 3 blogs, som jeg har ambitioner om at holde kørende, så vil der også ske en naturlig opdeling i forhold til, hvad jeg fortæller om hvor. 

MadMama giver lidt sig selv - jeg har ikke tænkt at alle opskrifter forsvinder derover, men jeg vil gengive nogle på MadMama, som jeg også skriver om her.

Familierelaterede ting vil primært blive holdt på vores familieblog, så hvis du har lyst til at følge med i det, så kig forbi Familien Thorsen På Slap Line.

Så jeg håber, at i stadig har lyst til at læse med, hvad end i har været fanget af i min lille del af universet og i er mere end velkomne til at komme med kommentarer, hilsner og forslag til hvad i godt kunne tænke jer at læse om hos mig.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo