Gå videre til hovedindholdet

Julen og Nytår 2014

Jahh som med så meget andet er jeg også lidt (meget) bagud her, men håber i bære lidt over med mig...

Her er så lidt af vores jul i billeder, først den lidt kreative del af julen:







Juletræet med sin pynt og på det "nye" juletræstæppe


 Vores julenisser...


Lidt julebag


Det eneste jeg fik fremtryllet sidste år til lejligheden og det var endda EFTER Elias havde fået en KÆMPE pose pebernødder med hjem fra børnehaven, da de havde mange tilbage som blev fordelt på de sidste 4 børn d. 23 december.

Juleaftens borddækning



Arvestellet er jo blevet pakket ud og kommet i skab, så selvfølgelig skulle det også på bordet juleaften. Det smukke stel er ganske sjældent, fra Københavns Porcelains Maleri, håndmalet og kun fremstillet i 2 år! Jeg ELSKER mit stel og de af jer, som følger mig på Instagram vil også kunne se, at jeg fornylig har fået udvidet min samling. Det kan jeg takke en ganske særlig veninde for...

Der blev danset om træet inden børnene fik aftensmad. Elias klarer ikke særlig godt, at hans rutiner bliver brudt, derfor kom børnene også tilnærmelsesvis samme tid i seng som de plejer efter de havde fået deres gaver...


Det er ven hyggelig, stille og rolig juleaften - den første hvor vi har prøvet at have gæster hos os - der er plads til forbedring og jeg håber ikke det bliver sidste gang vi får selskab, for jeg nød det i fulde drag!

Juledagene havde vi selskab af min svigermor. Det var sådan en fryd at have hende hos os og vi fik endda et lille besøg af mine forældre også. Da de var taget videre, smuttede svigermor og jeg en tur til Aalborg og osede nogle timer i Salling. Jeg fik endda en ekstra lækker julegave udover alt det jeg i forvejen havde fået.


Denne smukke vase. Jeg byttede senere en af de andre julegaver, jeg havde fået og så fik den smukke lovesong vase her selskab af lillebror lovesong! De er SÅ smukke og nu spare jeg sammen til den store af dem, så samlingen er komplet. I disse dage står de dog tomme - jeg kan slet ikke finde ud af at få sat noget i dem, men jeg kan mærke, at det snart er på tide at de bliver fyldt op igen.

Svigermor tog hjem, manden tog på arbejde og jeg tilbragte så et par lange dage med ungerne alene... Vi tog ud i sneen et par gange...


Nu har vi dog fået købt endnu en kælk, så Elias ikke bliver mast af sin lillesøster, som bestemt ikke synes det er sjovt at sidde stille så længe man bliver trukket langsomt af sted af sin forpustede mor!

Det blev nytårsaften. Vi skulle bare være os 4. Maden var ikke speciel, men jeg ville alligevel godt lige lave noget anderledes i år.

Bordet blev dækket


Vi fik mørbrad ala champignon på smørristet toast til hovedret og til dessert havde jeg bakset denne fætter sammen...


Bunden er en mandelbund (som desværre blev lidt mørk!) med et lag kirsebærmousse (jeg havde rester af amarena kirsebær fra juleaften som bare SKULLE bruges og jeg fik endda ikke brugt det hele i den omgang!) og ovenpå igen en hvid chokolademousse pyntet med chokoladespåner og frysetørrede hindbær. De smagte tosse godt, men bunden laver jeg nok anderledes næste gang for den var blevet alt for hård...

Vi sluttede året af med at se en film, slutningen af 90 års fødselsdag og så gik det ellers løs med fyrværkeri, som vi kunne se milevidt. Det vækkede Elias, så vi rullede fra, så han kunne se alle de flotte lys. Han fald i søvn imellem os mens det stadig bragede og Theresa sov fra det hele!

Jeg fik aldrig takket jer kære læsere for at have fulgt mig gennem 2014 - et af de hårdeste år, vi har været igennem. Så tak fordi i har hængt ved og stadig lægger en lille hilsen i ny og næ. Det varmer rigtig meget. Rigtig godt nytår til jer alle og må 2015 være lykkebringende!

Kommentarer

  1. Hyggeligt med en julebilledstorm, billedet af ungerne er især skønt :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Anne :D Ja, det billede er jeg også ret glad for selv!

      Slet
  2. Det ligner en rigtig dejlig jul <3

    Tusind tak for at jeg var en af de heldige der modtog et af de smukke julekort, det varmede i en meget kold tid :o(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Camilla :) Det var en hyggelig jul.
      Jamen det var da så lidt og jeg er glad for at høre, at det kunne varme lidt. Jeg synes det er en dejlig tradition og selvom jeg ikke modtager nær så mange, som jeg sender ud, så gør jeg det alligevel, fordi det er min tradition og den holder jeg fast ved og giver videre til mine børn, som forhåbentlig også har lyst til at fortsætte :)

      Slet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo