Gå videre til hovedindholdet

December 2018 - del 1

November og December har været nogle udfordrende måneder at komme igennem i år, men ikke desto mindre, har vi formået at få julehygget lige tilpas...

Nissen flyttede ind den 1. december. Børnene havde dog haft deres tvivl, om hun nu kunne finde ud af hvor vi var flyttet hen. Sokkerne var hængt klar og glæden var stor, da døren var dukket op og der var gevinst i sokkerne...


4. December havde jeg en skøn tur til København, hvor en kollega og jeg endte i Tivoli efter et godt kursus og nød al den skønne julepynt og så var der ligesom lagt op til at give den max julegas.




Vi kunne jo ikke gå forbi La Glace uden at skulle forbi og kigge nærmere på deres smukke julevinduer, som mange af jer nok har set på TV2. Et imponerende håndværk ligger der bag - hvis bare jeg var halvt så god, ville jeg være stolt!



Inden vi skulle tilbage til lufthavnen med Metroen, gik vi lige om hjørnet for at se Hotel d'Angleterres juleudsmykning som i år var en julekalender. Forrest er scenen sat med en stor seng, hvor der sidder et par børn og en mor, som læser historie for dem. Oven over er en skærm, hvor dagens tekst fra julekalenderen køre både på dansk og på engelsk. Den fineste idé hvis i spørger mig!


Derhjemme har vi jo været nødt til at visualisere måneden, så det er nemmere at følge nedtællingen til den store aften. Dette er vores måde at gøre det på og så skiftes børnene til at tage en kugle af for hver dag der går. Det har hjulpet dem rigtig meget begge to. Faktisk fik jeg idéen til det fra Peter Pedal - en abeskøn jul. En skøn juletegnefilm som jeg også er stor fan af!


Den 5. December skulle Theresa gå Lucia i børnehaven (mega stolt mor her!) hun havde øvet sig så meget og var bare SÅ god! Det var kun far der fik skudt et par videoer af hende, jeg skulle lige holde på Elias, så han ikke gik i nedsmeltnings-mode med alle de mennesker og da folk havde travlt med at komme hjem bagefter, nåede jeg ikke at få taget et billede af hende desværre.

Den 8 december havde vi inviteret bedstemor og bedstefar til store juleklippedag. En mega skøn dag med lækker frokost, gåtur, masser af juleklip og æbleskiver til at slutte dagen af med.


Den 9. december fik vi en lille udvidelse til familien - Hanibal på 5 måneder. En fræk lille huskat, som vi kun har haft rigtig godt af at få og nydt hans selskab hele måneden. Han har givet os lidt udfordringer i forbindelse med gaveindpakningen og juletræet, som han fandt mægtig spændende og kunne slet ikke få poterne ned over, at vi havde taget et helt træ ind i stuen og puttet skinnende legetøj på bare til hans fornøjelse...



I år var jeg desværre lidt sent ude med at få julekortene færdige og sendt af sted. Jeg har fået at vide, at mange ikke har modtaget deres kort her inden jul, men nu er det jo også jul imellem en 24 og 31 december, så de skal nok nå at komme frem inden vi skriver 2019. Dette var årets design - kraftigt inspireret af et kort lavet hos Creative Hobby.



Resten af december beretningen følger i del 2.










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo