Gå videre til hovedindholdet

Madmama - kender du min anden blog?

Den er ikke ny... tvært imod... Men jeg har af flere omgange forsøgt at sparke den i gang igen, men det er ikke gået så godt.

Nu synes jeg, at jeg har behov for at komme i gang med den igen og det har jeg forsøgt med disse ord:

Introduktion

Velkommen på min blog MadMama - en blog der er dedikeret til mad for babyer, børn og familien...

Denne blog fik sin spæde start, da jeg selv blev mor og stod et sted, hvor jeg søgte viden og inspiration, men jeg synes ikke, der var så meget at komme efter udover det, der var af anbefalinger fra Sundhedsmyndighedernes side og den gængse information du får fra din sundhedsplejerske.
Derfor valgte jeg at starte denne blog i håb om at kunne udfylde et hul og inspirere til, hvordan man får startet på at give gode madvaner til sine børn og uden at det bliver for teoretisk og højtflyvende.

Hjemme hos os har madvanerne ændret sig virkelig meget siden børnene kom til og mest på grund af udefrakommende forhold. Jeg startede bl.a. ud med at have en ret streng tilgang til børnenes indtag af sukker og det er i dag ret modificeret, men det er sket i takt med børnene er blevet større og vi nu er blevet opmærksomme på, hvordan sukkeret går ind og påvirker børnenes system. 

Mine børn har i årenes løb fået diagnosticeret henholdsvis austisme og ADHD og ADHD og begge dele påvirker deres indtag af mad og lysten til at indtage mad og det spiller en stor rolle for os derhjemme. Da min dreng var lille, var han ikke bange for at prøve nyt mad og spiste meget varieret. I 18 måneders alderen blev han pludselig mere og mere begrænset i de ting han gerne ville spise og ville pludselig ikke spise mad, som han ellers havde elsket. Da han som 3-årig fik sin autisme-diagnose og hans begrænsede indtag af mad viste sig at have en direkte sammenhæng med dette. Senere da han fik sin ADHD diagnose og startede op på medicin, gik det ud over appetitten og så handlede det om, at når han så endelig spiste, skulle det være mad, som han kunne tage på af. 

Det samme skete for min pige, da hun fik sin ADHD diagnose. Hun har altid været et kæmpe madøre og fysisk aktiv, men nu er hun påvirket på appetitten pga. medicinen, så vi kæmper en brav kamp for, at hun ikke taber sig yderligere, så hun må af medicinen. 

Vi har gennem tiden lært at navigere i det minefelt som mad og børn kan skabe og har derfra gjort mange erfaringer. I forhold til vores søn, er vi der, hvor vi skal udvide hans madhorisont, ligesom man skal med helt små børn. Her skal vi mange gange huske os selv på, at der kan gå op til 10 gange, hvis ikke mere til at barnet har vænnet sig til den nye smag, så vi må ikke give op. I forhold til vores datter handler det om, at hun får den næring, hun har brug for, men pres heller ikke for meget på med bestemt slags mad, for det kan også give bagslag.  

Bloggen her vil give dig nogle gode tips, tricks og opskrifter til at børn i alle aldre og med forskellige udgangspunkter i deres madhistorik. Du kan nemt få et overblik ved at kigge på etiketterne, som fortæller dig, hvilke slags råvarer, der er brugt i maden og til hvilken aldersgruppe maden er beregnet.

Har du lyst til at følge med, så kan du gøre det lige her: Madmama blog eller du kan følge med på Facebook Madmama blog, hvor jeg også poster nye indlæg.

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Sprødstegte Kyllingebryster a´la Jamie Oliver

Sprødstegte Kyllingebryster (2 pers.) Ingredienser 1 fed hvidløg 1 usprøjtet citron (økologisk) 6 sprøde kiks af typen cream crackers (kan fås i Superbest) 25g smør 4 stilke bredbladet persille (STILKE IKKE STÆNGLER) havsalt og friskkværnet peber 2 store spsk. hvedemel 1 stort æg, helst økologisk 2 kyllingbryster uden skind, helst økologiske olivenolie Fremgangsmåde: Pil hvidløget og riv citronen på den fine side af rivejernet. Kom kiksene i en foodprocessor sammen med smør, hvidløg, persille (både blade og stilke), citronskal og et godt drys salt og peber. Lad maskinen køre til blandingen minder om fine, lidt fedtede krummer; hæld krydderraspen op i en tallerken. Hæld melet i en anden tallerken. Slå ægget ud i en flad skål og pisk det let sammen med en gaffel. Rids forsigtigt undersiden af kyllingbrysterne med en skarp kniv, læg et stykke husholdningsfilm over hvert bryst og bank det fladere med bunden af en stegepande eller lignende tungt. Vend først omh