Gå videre til hovedindholdet

Privatøkonomien - juli opdatering og mere om vores opsparingsrejse

Der skete store ting hjemme hos os i maj og juni. 

Først og fremmest så mistede vi vores dejlige kat, som ikke en gang nåede at blive 4 år gammel. Fejlbehandling og mange ture til dyrlægen kunne mærkes på økonomien og at vi så skulle miste ham efter alt det, har næsten ikke været til at bære. Vi har haft lyst til bare at styrte ud og købe en ny, men vi er blevet enige om at vente, fordi vi skal flytte! og så vil vi have to små killinger, når vi kommer dertil. Vi har kunne mærke i budgettet, at der ikke har været udgifter til kat, men vi er også begyndt at sætte til side, for to katte vil helt sikkert også kunne mærkes på budgettet...


Dagen efter vi måtte tage afsked med katten, var vi ude og kigge på hus og jeg ved ikke om det var fordi vi havde følelserne uden på tøjet stadigvæk, men vi faldt pladask for huset og besluttede at lægge et bud og den 10. juni underskrev vi købskontrakten! Det var alt sammen virkelig overvældende og det er faktisk ikke helt gået op for mig endnu, at vi har købt et hus... altså jeg kan se det på vores opsparing, da den er skrumpet ind til nærmest ingenting og jeg har de underskrevne papirer liggende på både realkredit- og banklån, men fordi vi først overtager huset den 1. oktober, synes det bare at være langt ude i fremtiden lige nu og hold nu fast hvor vi glæder os!

I mellemtiden har vi travlt nok med at skulle holde fremvisning på det vi bor i nu, fejre at mindstebarnet bliver 9 år og så skal der ryddes op, sælges ud, bortgives og smides ud af alt det vi har samlet på de 4½ år vi har boet her. Vi er allerede så småt begyndt og det børnene sælger ud af legetøj, bliver lagt oven i deres egen opsparing til det, de ønsker sig og det vi selv sælger ud af tøj, m.v. lægges i opsparing til diverse og huset.

Tilbage i februar 2020 lavede jeg mit første indlæg her på bloggen omkring økonomi. Jeg synes, det var meget grænseoverskridende at tale højt om, at jeg/vi ikke havde en opsparing og et eller andet sted var jeg bange for at blive dømt økonomisk uansvarlig. Vores økonomi havde ikke været til at spare op - eller det havde den måske nok, hvis det ikke var fordi, vi havde et forbrugslån i banken, der trak syge renter, vi klattede med de penge vi havde og var lidt for gode til at lade kontoen gå i minus. Jeg besluttede i januar 2020, at der skulle styr på vores økonomi. Vi havde begge fået oparbejdet nogle ganske fornuftige lønninger og fordi jeg altid har udarbejdet budget, kunne jeg jo se, at der var penge til at sætte fra til opsparing.

Jeg fandt rigtig god inspiration hos The Budget Mom og Jeanett på budget  (du kan også følge med på Facebook), fik endnu mere styr på vores faste budget - altså hvad går ind på kontoen og hvad ryger ud af kontoen til faste udgifter og begyndte at tracke vores forbrug. Jeg oprettede nye opsparingskonti med tilhørende fast overførsel: Boligopsparing, Ferie, Gaver, Diverse + bil samt lavede fast overførsel til børneopsparing. Så i 2020 startede vi op med at have 2.500 kr. på Boligopsparingen. 

I januar i år gav jeg en opdatering på vores privatøkonomi og åbnede lidt op omkring vores mål for 2022. Den gang var vi stadig høje over, at vi havde gjort kål på vores forbrugslån og jeg overhovedet ikke troet, at vi 6 måneder efter ville stå med en underskrevet købsaftale, hvor vi kunne lægge 65.000 kr. i udbetaling og have afbetalt vores billån på 20.000!!! Slet ikke fordi vi i marts måtte punge ud for både operation af katten, reparation af bilen og tandlæge for både mig og manden. Det løb op i over 20.000 kr. men vi havde pengene sparet op! Det var en super fed fornemmelse, at det ikke fuldstændig ødelagde vores økonomi. 

Men både afbetalingen af billån og køb af hus var jo en del af vores økonomiske mål for 2022 og det føles simpelthen SÅ fedt, at det kunne gå i opfyldelse i år og endda inden årets udløb. Det betyder også, at vi skal til at sætte os nogle nye økonomiske mål for 2023 - udover at få banklånet betalt ud så hurtigt som muligt! Men mon ikke det kommer af sig selv, når vi nu flytter i hus, hvor der er både vedligehold og ønsker om at udbedre nogle ting udendørs. Det skal jeg nok fortælle endnu mere om, når vi kommer senere hen på året. 

Noget jeg ikke har talt så højt om er, at vi også har haft privat gæld - altså at vi har skyldt vores familie penge. Det er gammel gæld helt tilbage fra 2014 og klatvist tillagt lidt mere lån i de efterfølgende år. Det var løbet op i ca. 10.000 kr., som vi ikke har fået afbetalt på og jeg skammer mig lidt ved at sige, at det har været sidste prioritet, netop fordi der ikke løb renter på... Vi havde en snak med vores familie omkring den gæld og at vi nu ville prioritere at få sat en afbetaling i gang til dem. De har altid sagt, at det skulle vi ikke tænke så meget på og at det var bedre, at vi brugte pengene, hvor der reelt var behov for dem. Jeg kunne bare mærke, at det gik mig på, at den bare stod der og vi aldrig fik gjort noget ved den, så jeg var lettet, da vi fik talt om det og at vi nu havde forpligtet os til at begynde på den afbetaling. Et par dage efter ringede vores familie så og sagde, at vi ikke skulle tænke yderligere over den gæld, for den havde de streget. Jeg tudede i telefonen, for jeg var bare så glad, men samtidig var det jo helt uventet og slet ikke meningen med den snak, vi havde med dem. Lige nu er jeg bare meget taknemmelig og det betyder, at siden januar 2020 har vi fået indfriet gæld for ca. 60.000 kr. Det er simpelthen slet ikke til at forstå! Jeg er SÅ stolt!

Nu er planen at få styr på det nye budget som husejere, at fortsætte opsparingerne, som vi har i forvejen og så få sparet op til de to nye familiemedlemmer, som vi skal have, når vi er flyttet i hus...

Alt i alt en ret god plan for resten af året...

Tak fordi i har hængt på og er nået hertil. Vi har ferie ugen ud og fra på mandag går det løs igen. Jeg håber du nyder sommeren.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo