Gå videre til hovedindholdet

Frække fætre og deres kusiner

Det lyder altså som om vi har været ude på ballade med den der titel, men jeg har såmænd bare været i køkkenet for at bage til børnehavestart. Som jeg tidligere har berettet om, så er mit største mareridt den der madpakke, som Elias skal have med hver dag og det er lige så jeg får ondt i maven af at tænke på det, men jeg prøver så godt jeg kan og nogle dage går den og andre dage, kommer der en halv fyldt madkasse med retur...

I håb om at få en god start med hjemmebagt brød og godter, kastede jeg mig ud i at bage efter en opskrift fra Sif Orellanas bog Rollinger og Roulader som hedder Frække fætre. Opskriften kan deles i to og laves til både snegle og horn, jeg valgte kun at lave snegle, men i to versioner og det er her Kusinerne kommer ind over. Der var nemlig fyld i halvdelen af dem og jeg vil sige, at man med fordel også kan bruge denne opskrift til at lave pizzasnegle udfra. Brødene smagte umanerlig godt og gør sig også godt som et morgenstykke!


Frække fætre
50g gær
6 dl mælk
150g smør
2 tsk. salt
2 tsk. sukker
2 æg
100g grahamsmel
100g havregryn
120g femkornsblanding (fiberbageblanding fra Urtekram kan også bruges)
1 kg hvedemel
1 revet æble
1 æg til pensling

Rør gæren ud i den lyne mælk og tilsæt resten af ingredienserne. Ælt dejen godt sammen, dejen skal være fugtig, det er æblerne, der gør det og del dejklumpen i to.
Lad dejen hæve i ca. 1 time.
Rul derefter den ene dejklump ud til en aflang firkant og rul den sammen til en lille roulade. Skær den ud i 12 snegle og læg den på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem efterhæve i 20 minutter. Pensl med sammenpisket æg og bag i ca. 20 minutter ved 200 grader, til de har en flot gylden farve.


De frække fætres kusiner
½ portion af ovenstående opskrift
2 dl mango/æblemos (pizzasneglefyld eller remonce kan også bruges)

Efter hævning rulles dejen ud til en aflang firkant og smøres med mango/æblemosen. Her er det vigtigt, at du ikke smøre helt ud til kanten længst fra dig. Der skal lige være 1-2 cm uden frugtmos, så dejen kan lukke omkring fyldet. Tril så dejen med fyld til en roulade og skær den ud til 12 snegle. Læg sneglene på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem efterhæve i 20 minutter. Pensl med sammenpisket æg og bag dem i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter...

Bon appetit...

Kommentarer

  1. Sikke en spændende opskrift. Jeg har aldrig være særlig god til madpakke og det er min mand heller ikke. Men heldigvis er mine drenge vild med rugbrød. Men derfor er det da altid rart at kunne forkæle dem lidt med lidt lækkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tak, det synes jeg også og i min barndom stod den der med madpakke også altid på rugbrødsmadder og indimellem kunne der lige klemme sig et pølsehorn eller en pizzasnegl med også, men det var sjældent. Jeg priser mig også lykkelig for, at Elias gerne vil have rugbrød, men jeg korser mig ved, at det ofte kun er leverpostej, spegepølse og nu også hamburgerryg (YAY!) der er spist. Så nogle gange synes jeg der skal være lidt ekstra sjovt i madkassen også ;)

      Slet
  2. Lækkert du forsøger med lidt forskelligt.

    Vi fandt hurtigt ud af at det med alt muligt spændende i madkassen blev for meget for Milas. Det er fint nok der er en ny ting f.eks. får han altid et stykke pizza med når vi har fået det, men ellers er det hans almindelige rugbrød med lidt i mine øjne kedeligt pålæg. Ellers får han ikke spist noget af det, desværre.

    Han elsker dog at der er den der ekstra lille ting, udover sit rugbrød så det gør vi meget.

    I en lang periode var det også 4 stykker med spegepølse med remoulade og ristede løg, der var det eneste der duede.

    Så er sikker på Elias nok skal sige til hvis det skal være noget bestemt :)

    Held og lykke med det, og den er ikke så farlig end da den madpakke :)
    KH Micha

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har næsten opgivet det der med forskelligt nyt. Han spiser hele madpakken, hvis det er leverpostejsmadder og remoulade/spejepølsemadder den primært består af og så kommer der lidt frugt, lidt eftermiddagssnack, lidt grønt og en lille bøtte med tørret frugt og nødder (læs rosiner og mandler for det meste men han kan også godt lide tørrede tranebær) Nogle dage kommer al frugt og grønt med tilbage - andre dage er madkassen støvsuget og så er jeg glad, men jeg synes stadig det er noget af en balancegang...
      Tak skal du have - jeg øver mig stadig i at synes, at det er en "lige-til-ting" med den madpakke ;)

      Slet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo