Gå videre til hovedindholdet

Forbrugsfri september, opsparing og kontantkøb

Jeg har slet ikke berettet om økonomi og opsparing her på bloggen siden marts måned og der er løbet ret meget vand igennem åen siden da.

Vi har haft en del succesoplevelser med vores nye tiltag og hvor er det bare skønt at se, at opsparingerne vokser. Det giver bestemt blod på tanden for at finde nye tiltag, der gør, at vi kan spare endnu hurtigere op. 

For første gang har vi haft en buffer at tage af, da bilen lige pludselig skulle på værksted og have ordnet bremser og da størstebarnet havde et uheld med sin tablet, så den måtte erstattes, havde vi faktisk pengene til det, så det ikke smadrede vores budget.

Det har været SÅ rart at have pengene, så vi ikke skulle på knæ for banken, men de uforudsete udgifter i september måned, har bare gjort det lidt svært at holde forbrugsfri september, som jeg ellers havde planlagt. 

Mindstebarnets dyne var efterhånden blevet så hullet, at jeg helt opgav at blive ved med at lappe, så vi kastede penge efter en ny dyne til hende. Derudover måtte vi også investere i en topmadras til sovesofaen, hvor både manden og jeg selv er henvist til på skift, når børnene har brug for at være tættere på os (de sover på 1. sal og vi sover i stueetagen) og lige nu har vi en periode, hvor de virkelig har brug for at være tæt på os.

Bortset fra det, er det gået helt fint med forbrugsfri september. Jeg købte hverken tøj til børnene eller mig selv og jeg skal ikke købe noget nyt tøj udover en vinterfrakke (den gamle er så slidt at den ikke kan lappes) til mig selv resten af året. Børnene skal suppleres op både med hjemmesyede godter af stoffet fra lageret men også nyt i form af bl.a. vinterudstyr. Nu prøver vi lige i første omgang, det vi har fra sidste år og ser om de måske lige kan bruge det én sæson mere, før vi går ud og lægger penge på nye ting. Kan de ikke passe det længere, så lægges det til salg på Reshopper, i håb om at andre kan nyde godt af det aflagte. Jeg har allerede nu en masse fint tøj, som ungerne er vokset ud af, som der lige skal tages billeder af og lægges op. Krydser fingre for, at det kan give en økonomisk indsprøjtning til indkøb af det nye, der er behov for.

Endnu en succes er, at vi næsten er færdige med at spare op til årets julegaver! Sammen med 10 kr. opsparingen er vi faktisk næsten klar til, at det bliver jul og det er bare en lettelse! Så ingen køb på kredit her.


Et nyt tiltag her i oktober har været at hæve kontanter til mad og kun bruge kontanter på mad, for at se om det kan ændre lidt på vores forbrugsvaner. Vi har indtil videre haft held med kun at handle én ekstra gang i denne uge (fordi jeg glemte en essentiel ting til mindstebarnets madpakke og vi løb tør i ugens løb) Det betyder også, at vi ikke har haft de sædvanlige impulsindkøb, der følger med. Vi sætter 1000 kr. af pr. uge til mad 

Kontanterne betyder også, at vi har fået gang i pengekuverter herhjemme. I al sin enkelthed betyder det bare, at vi putter vores penge i dedikerede kuverter.



Den opmærksomme læser har nok lagt mærke til, at jeg har to kuverter til mad... Den ene er til at holde månedens madpenge og den anden er til at holde ugens madpenge i, så jeg gør ugekuverten op hver søndag og flytter overskud i en overskudskuvert (som er buffer til de andre uger) og fylder næste uges madkuvert op med de 1000 kr. vi har at gøre godt med. Når måneden så er gået opgør jeg, hvad der er i overskud og det flyttes så til en af opsparingerne.

For at holde styr på, hvad der er tilbage i kuverterne, bruger jeg en såkaldt spending tracker - altså en oversigt, jeg udfylder, hver gang jeg bruger penge fra kuverten. 

Derudover er jeg begyndt at skrive ting på indkøbslisten efterhånden, som vi løber tør for det og inden jeg laver madplan og vi handler igen på søndag. Det virker for det meste godt for mig, for så glemmer vi sjældent noget. 

Jeg har, som de fleste fået udbetalt de indefrosne feriepenge, som blev frigivet for en uge siden. Jeg ved godt, at de er blevet udbetalt for at komme ud og arbejde i samfundet og få gang i økonomien igen, men mine penge er næsten allesammen (pånær 300 kr.) røget lige lukt ind i boligopsparingen, som vi forhåbentlig kan få til at vokse så tilstrækkelig meget, at vi kan købe hus til næste år. Status er nu, at vi har sparet 10% op af det endelige beløb og det på kun 4 måneder! Et lille skridt på vejen, men jeg er fortrøstningsfuld. Vi skal nok komme i mål.

Jeg er på ingen måde en finansiel ekspert, men det jeg gerne vil med disse indlæg er, at dele vores økonomiske rejse med jer og inspirere jer til at tage et kig på jeres egne finanser og ikke være bange for at tale højt om privatøkonomi og forbrug.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo