Gå videre til hovedindholdet

Forbrugsfri måned - hvordan gik det?

Tjaa... som i kan se på skemaet, så er der nogle huller. Jeg kan også nøjagtig huske, hvad det er jeg brugte penge på: blomster til krukkerne i for- og baghave, en bog (som blev forudbestilt i januar), perler, bånd til gaveposer, kunst og stof! 

Jeg har lagt mærke til, at de fleste af de impulskøb, jeg foretager, bliver gjort samtidig med, at jeg alligevel er ude at handle dagligvarer. Så er det nemt lige at putte en lille blomst eller noget andet spottilbud i kurven og det fik mig til at tænke over, hvad jeg kunne gøre for at undgå det.

Jeg begyndte simpelthen at farve dagens cirkel på skemaet, allerede inden jeg skulle ud og købe ind. På den måde, havde jeg jo faktisk allerede indgået en aftale med mig selv om, at der ikke skulle noget ekstra i kurven og så kunne jeg holde mig selv op på det. Samtidig gav det mig mulighed for at tænke over, om det jeg ville have købt virkelig også var noget, som jeg ikke kunne undvære. Jeg kunne også se, at de dage, hvor jeg havde glemt at farve cirklerne, var jeg mere tilbøjelig til at bestille ting online eller foretage impulskøb i butikkerne. Det er ikke noget jeg slår mig selv oveni hovedet over, men jeg bliver på denne måde meget mere opmærksom på mit forbrugsmønster og kan også begynde at se, hvad mine såkaldte trickere er.

Jeg har nævnt før, at jeg følger med hos andre bloggere omkring det at styre sin privatøkonomi og komme af med sin gæld og forleden dag, læste jeg med hos the Budgetmom. Hun beskrev det at have strategier for at bruge penge og at tænke sig om en ekstra gang, før man foretager et impulskøb. Hun satte det op på denne måde: "vil dét, jeg køber nu, forhindre mig i at opnå mine økonomiske og familiemæssige mål? Ville jeg kunne spare beløbet op i stedet og bruge det til ekstra afvikling på mine lån eller skubbe det mod opsparingen for hurtigere at nå i mål?"

Det gav stof til eftertanke og det fik mig til at tænke, om jeg måske skulle forsøge at lave en udfordring her i april måned.

I stedet for at forsøge endnu en forbrugsfri måned, vil jeg, hver gang jeg IKKE foretager et impulskøb, sætter det beløb, som jeg ville have brugt, til side til ekstra afbetaling eller opsparing og så opgøre sidst på måneden.

Jeg er lidt nysgerrig på, hvordan i prøver at begrænse impulskøb - har du en bestemt metode eller har du bare rygrad og viljestyrke til at holde det i skak?

Jeg havde også to andre mål for marts - opstart af sommerferieopsparing og tilbage til at købe kontant. Det er gået rigtig godt med opsparingen og knapt så godt med brugen af kontanter. 

Opsparingen er rigtig godt på vej, men jeg er ikke sikker på, om vi når de 8.000 kr. til juli. Vi vil i hvert fald forsøge! Vi har endnu ikke bestilt ferie, men afventer udviklingen i hele Coronasituationen lidt endnu.

Brugen af kontanter har i høj grad været bremset af, at jeg i starten af måneden brugte de sidste kontanter vi havde herhjemme, men ikke fik hævet og suppleret op til resten af måneden. Jeg handler meget i vores lokale Super Brugsen og har Coop-appen (som jeg er kæmpe fan af - fordi jeg ikke skal stå i kø!) og når vi handler i Bilka indimellem, så er deres plustilbud bundet op på Bilka appen og vores betalingskort, så det hjælper heller ikke meget med at få gang i kontanterne og det gør det meget nemmere at overforbruge, når man ikke har separat madkonto. Jeg overvejer at dele budgettet op, så jeg hæver halvdelen i kontanter til brug i andre butikker og så bruge kortet til resten, men det er jeg ikke helt fast besluttet på endnu.

Nu skriver vi april - jeg søger nyt job, fordi mit barselsvikariat slutter ved udgangen af maj måned og faktisk så forsøger jeg også at planlægge, hvad vi gør, hvis jeg ikke får nyt job til juni. Det vil være en meget stor nedgang i indkomst for mig, hvis jeg skal på dagpenge igen og det må jeg bare være forberedt på, fordi det rent faktisk kan blive en realitet. Så jeg er begyndt at se på, hvad vi kan skære fra af "nice-to-have" ting i vores hverdag og hvor vi kan skære helt ind til benet, så vi kan bibeholde nogle opsparinger og ikke fuldstændig smadre dét, vi har brugt halvandet år på at bygge op. Derfor er det vigtigt, at budgetter er agile, så de kan tilpasses til det sted, hvor vi er i vores liv.

Det var vidst alt fra mig på økonomifronten for denne gang. Jeg vender selvfølgelig tilbage i slutningen af måneden med en opdatering på, hvordan det er gået og tak fordi i har læst med så langt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo