Gå videre til hovedindholdet

Årets fødselsdagsfejring

Med anden del af min fødselsdagsfejring godt overstået, må det være på sin plads med en lille beretning fra de herlige festivitas.

Som altid deler vi fejringen af fødselsdage i to etaper herhjemme. Både på grund af den begrænsede plads men også fordi vi har to børn, der ikke begår sig super godt i større forsamlinger. Det passer nu egentlig også mig ret godt, for jeg har heller aldrig været fan af store forsamlinger.

Så weekenden før min fødselsdag havde vi mine forældre og min bror og hans kæreste på fødselsdagsvisit og weekenden efter kom mine svigerforældre og fejrede min fremskredne alder. Begge dage var skønne og dejlige på hver deres måde.

I første etape bestod menuen af lækre hjemmelavede tærter - en med kylling, bacon og broccoli og en med skinke, ost og peberfrugt. Dertil havde jeg også lavet en æggekage - egentlig mest til mig selv, men resten af selskabet synes også den var et hit... Vi fik to slags salat til: én med spinat, asparges og slikærter og én med iceberg salat, æbler, agurk og blåbær.


Selvom jeg havde lavet tærtebundene fra bunden af også, synes jeg, at det var hurtig og nem mad og så ville det ikke ligge så tungt, som den brunch, vi plejer at servere, ville gøre.

Vi tog os en god gåtur efter frokosten og da vi kom tilbage, var det tid til dessert og kagebord. Vi havde planlagt isbar sammen med kage- og ostebordet:



Konceptet faldt i god jord i varmen og alle fik lavet lækre isdesserter. Det er ret fint, at de er blevet så forskellige...


Ostebord er hos os et ret fint alternativ til "Boller og varm kakao"-konceptet. Jeg laver kerne-knækbrød til mig selv og familien kan så nyde deres kiks og almindelige knækbrød.


Vi sluttede det hele af med fødselsdagskage. Kagen bestod af det samme som den kage, jeg havde med, da jeg sagde farvel til mine tidligere kollegaer. Hvid chokolademousse og kirsebærmousse mellem kakaobunde. Jeg havde jo lavet alt for meget kage, så denne kom i fryseren efter den var blevet smurt op, så den kunne bruges til min fødselsdag. Det fungerede bare rigtig godt! Så det eneste jeg skulle gøre var at pynte kagen. Jeg havde lavet en chokoladesauce, som blev brugt til at lave drip-cake med og så bestod pynten ellers bare af friske bær og blomster.

Mine dejlige gæster kvitterede med meget smukke gaver, som var et par Bing & Grøndahl figurer, som jeg har ønsket mig længe!



Anden etape løb af stablen forrige weekend, hvor vi serverede "lav-selv" kyllingesalat og en hjemmelavet tunsalat til frokost. Jeg havde simpelthen bare lavet en masse små skåle med salatfyld (agurker, tomater, salat, peberfrugt, avocado) og dertil bacon og kyllingefilet og med ristet rugbrød og ostebolle som tilbehør. Jeg glemte helt at få taget billeder af herligheden, men lækkert var det!

Til eftermiddag stod den på kagebord bestående af hjemmelavede rabarbertærte, chokolademuffins og hindbærsnitter:





Efter den omgang var vi så mætte, at aftensmaden blev droppet! Se lige hvilken fin gave jeg fik at mine søde gæster!


Alt i alt var det nogle dejlige dage og jeg er altid taknemmelig for, at familien har lyst til at komme og lade mig forkæle dem lidt med mad og kage. Det var slet ikke så slemt endda at fylde 39 år...


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo