Gå videre til hovedindholdet

Foodprepping del 2 - Morgenmad

Jeg er vokset op med at morgenmaden er dagens vigtigste måltid og det giver dig en god start på dagen... Det lyder næsten ligesom en reklame - vi mangler bare klippet til et glas med nutella!
I min barndom bestod min morgenmad af yoghurt, cornflakes eller havregryn og i weekenden stod den på rundstykker...
Havregrynen er nok den der har holdt ved længst tid, men jeg er aldrig rigtig blevet mæt på det og var nødt til at supplere med formiddagsmad.

I kender det nok selv - i har spist det samme til morgenmad i hundrede år, fordi det er nemt og lige til, men alle kostråd siger jo at vi skal huske at spise varieret - gælder det så ikke også vores morgenmad? Det er i hvert fald én af de ting som jeg har lært med LCHF - jeg spiser næsten aldrig det samme til morgenmad to dage i streg og hvis jeg gør, så er det fordi, der er en aftensmadsret, som ikke er blevet udryddet... og ja, du hørte rigtigt - jeg spiser aftensmad til morgenmad. 

Da jeg startede op på LCHF valgte jeg ofte det, som kan associeres med morgenmad, fx æg, pandekager, peberfrugter, græsk yoghurt, chiagrød, men det blev også for trivielt, så en dag, da jeg ikke havde lyst til græsk yoghurt med chiagrød for 3 dag i streg hoppede jeg direkte på resterne af en italiensk rullesteg fra aftenen før med avocado og mayo til... Når man først kan spise dét til morgen, så er det ret nemt at få andre ting til at ryge ned. I denne uge har jeg fx. spist rester af en spidskåls carbonara, blødkogte æg med en rest spinat/avocado salat og kødsovs med blomkålsris... det mætter SÅ godt og jeg føler ingen sult før middagstid og nogle gange oplever jeg ligefrem, at jeg ikke er sulten før henad kl. 13-14-stykker. 




Så foodprepping til min morgenmad består ofte i at gemme aftensmadsrester, hvor der kun er nok til én person og tilsætte lidt ekstra fra morgenstunden... i dag bestod morgenmaden af  en rest æggekage med peberfrugt, lidt ost og avocado til.


Men når jeg foodprepper til morgenmad laver jeg en ordentlig omgang proteinpandekager, så der også er nok til fryseren - de smager super godt lagt sammen med en skive ost og hamburgerryg og så lige en tur i mikroovnen.


Jeg har også forsøgt mig med lchf mysli til min græske yoghurt og sådan et glas holder længe fordi jeg netop ikke spiser det hver dag.



Om morgenen på hverdage har jeg heller ikke lyst til at stå med det helt store, så hvis jeg ved, at jeg vil have blødkogte æg og bacon dagen efter , så steger jeg baconet og koger æg samtidig med at jeg laver aftensmad og så er det klart til dagen efter. Godt nok i kold tilstand, men det smager nu heller ikke værst. Det kan også blive til scrambled eggs med skinke og avocado til - scrambled egge tager ikke så forfærdeligt lang til at lave fra morgenstunden af, mit problem er bare, at så skal der laves dobbelt op, for så vil mindstebarnet også have!

Har i spørgsmål, så fyr bare løs - hvad enten det handler om min morgenmad, foodprepping, mine lchf-erfaringer eller andet. I skal endelig ikke holde jer tilbage! 

Kommentarer

  1. På instagram flasher du flere slags pandekager - hvilke er de letteste at preppe`?

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes! Herhjemme ELSKER vi pandekager, men jeg spiser selv proteinpandekagerne og synes de alle er lige nemme at preppe. Jeg bruger disse opskrifter på henholdsvis amerikanske: https://mariavestergaard.dk/amerikanske-pandekager-den-bedste-opskrift/ (der er ikke så meget sukker i) og bananpandekagerne: https://www.louisesmadblog.dk/bananpandekager/ (der er ingen sukker i) og de er hurtige at lave - mit trick er at jeg har en pande, der kan lave 4 små pandekager på én gang ;)

      Slet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære indlæg fra denne blog

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Sprødstegte Kyllingebryster a´la Jamie Oliver

Sprødstegte Kyllingebryster (2 pers.) Ingredienser 1 fed hvidløg 1 usprøjtet citron (økologisk) 6 sprøde kiks af typen cream crackers (kan fås i Superbest) 25g smør 4 stilke bredbladet persille (STILKE IKKE STÆNGLER) havsalt og friskkværnet peber 2 store spsk. hvedemel 1 stort æg, helst økologisk 2 kyllingbryster uden skind, helst økologiske olivenolie Fremgangsmåde: Pil hvidløget og riv citronen på den fine side af rivejernet. Kom kiksene i en foodprocessor sammen med smør, hvidløg, persille (både blade og stilke), citronskal og et godt drys salt og peber. Lad maskinen køre til blandingen minder om fine, lidt fedtede krummer; hæld krydderraspen op i en tallerken. Hæld melet i en anden tallerken. Slå ægget ud i en flad skål og pisk det let sammen med en gaffel. Rids forsigtigt undersiden af kyllingbrysterne med en skarp kniv, læg et stykke husholdningsfilm over hvert bryst og bank det fladere med bunden af en stegepande eller lignende tungt. Vend først omh