tirsdag den 8. maj 2012

3 slags surdej

Som surdejs-jomfru synes jeg ikke, at jeg havde lyst til at kaste mig ud i en alt for avanceret og tidskrævende surdej, så da jeg faldt over surdejsopskrifterne i bogen Byens bedste brød, var det lige noget for mig - de kræver ikke de vilde ingredienser og der går kun 2 dage fra du har lavet surdejen til du kan bruge den - PERFEKT! Surdejen er super let at bruge og jeg må indrømme at det virkelig gør gode ting for brødet!

Her er så 3 forskellige varianter - jeg har dog kun afprøvet den lyse surdej og rugbrødssurdejen endnu, så har den sidste slags tilgode...

Lys Italiens Surdej
God til lyse brød

200g italiensk hvedemel
1 spsk honning
1 dl lunkent vand
1 dl kærnemælk
2g gær

Kom alle ingredienser i en stor skål og rør det godt sammen. Kom det på et patentglas, som kun må være halvt fyldt op. Lad det stå og modne minimum to døgn i køleskabet.

Mørk surdej
God til lidt mørkere brød med mere struktur

100g speltmel
100g grahamsmel
½ spsk. honning
1 dl lunkent vand
1 dl kærnemælk
2g gær

Kom alle ingredienser i en stor skål og rør det godt sammen. Kom det på et patentglas, som kun må være halvt fyldt op. Lad det stå og modne minimum to døgn i køleskabet.

Grov rugbrødssurdej
God til rugbrød og meget kerneholdigt brød

200g rugmel
1 spsk. mørk sirup
1½ dl lunkent vand
1 dl kærnemælk
2g gær

Kom alle ingredienser i en stor skål og rør det godt sammen. Kom det på et patentglas, som kun må være halvt fyldt op. Lad det stå og modne minimum to døgn i køleskabet.

Husk at fodre din surdej, hver gang du har brugt af den. Kom lidt frisk mel og vand i og rør det sammen igen og så er surdejen igen klar til brug et par dage efter...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Print

Ophavsret

Alle billeder og tekst på denne blog tilhøre Agnethe - about a girl medmindre andet er nævnt og anvendelse heraf uden tilladelse vil medføre retsligt efterspil.

Spørg venligst, hvis du vil låne mine billeder eller tekster - tak...