Gå videre til hovedindholdet

Et rigtig søndagsinlæg om kager...

Lige netop denne søndag er jeg max tappet for energi... Jeg har haft hele 2 kager på programmet denne weekend, så hele ugen er gået med kageforberedelser, bagning, pyntning og lidt syprojekter udover de daglige pligter plus jobsøgningen. Vi toppede så lige det hele af med en 90 års fødselsdag i aftes... Vi var først sent hjemme, men det var dog ikke nogen hindring for at mindstemanden synes, at jeg skulle op lidt over seks alligevel her til morgen... Håber på en lur lidt senere, dog har det lidt lange udsigter, for både svigerforældre og min bror kommer forbi og bror bliver vidst til aftensmaden...

Nå, det var de her kager jeg kom fra...

Den første var til lille Clara, som skulle fejre 3 års fødselsdag og hun ville RIGTIG gerne have en prinsessekage. Så det skulle hun da have!



 Hermed min allerførste prinsessekage med en lille prinsesse på toppen. Hun er lavet Rice Krispy treats og overdelen er en dukke, diademet er hjemmelavet af en lille fingerring med Nuser og et par pålimede perler. Kagen indeholdt luftig chokoladekage med bærsymfonimousse og hvid chokolademousse tilsat lidt revet marcipan.

Den anden kage var til Svigerbedstes 90 års fødselsdag. Den blev brugt som dessert og passede faktisk rigtig godt til resten af menuen. Vi fik først serveret en torskerognssalat på ristet toast med kaviar på toppen. Til hovedret stod menuen på lækre pillede kartofler, fabelagtig brun sauce og dertil en monster god forloren hare... Lige efter min smag! og jeg stod så for desserten... den så sådan ud:




Kagen indeholdt lyse nøddebunde lagt sammen med brombærmousse og chocolate creamcheese frosting, som den også var smurt op med. Det gør jeg ikke igen, for det fik fondanten til at smelte indefra... Men den smagte rigtig godt alligevel!



Kommentarer

  1. HOLD nu op, hvor er de smukke ! Waaaauw - du er altså ret skarp til det der Agnethe ! SMUKT!

    SvarSlet
  2. Så gjorde du det lige igen! Det med at skabe! :)

    Du skriver, at dukken er lavet af Rice Krispy treats, hvad er det?
    I øvrigt rigtig fin prinsessekage!
    Og også rigtig flot 90 års kage - den må fødselaren være blevet glad for. Den er i hvert fald rigtig flot. Kan godt lide de forskellige blomster.

    Ih, det kribler helt i fingrene... må vist snart få brugt mit gavekort til kagebutikken :D

    SvarSlet
  3. Super skønne kager søde! Er imponeret over alt det du får kreeret for tiden! :) Mega træls at fondanten begyndte at smelte. Det er bare det der IKKE må ske ;)

    SvarSlet
  4. Kristine: Ihh tusind tak skal du have :D Jeg øver mig jo også ret meget lige for tiden ;)

    SvarSlet
  5. Helle: Ej tusind tak for de søde søde ord! Rice Krispy treats er en slags snackbar som man kan overtrække med chokolade og spise som det er og det er LÆKKERT (Bianca har en opskrift), men det er også det som bl.a. Cake Boss bruger til at lave store konstellationer af, som ikke må være for tunge - jeg tænkte at en mini kage oven på kagen ville blive for tungt, så lavede rice krispy treats efter denne opskrift: http://mlkager.blogspot.dk/2012/02/rice-krispies-treats.html
    Fødselaren blev rigtig glad for 90 års kagen selvom den dog ikke helt toppede det fjernsyn hun fik i gave ;)

    SvarSlet
  6. Betina: Sødeste tusind tusind tak for roserne :D Det er da også ærgerligt, at der er så langt imellem os at jeg ikke lige kan svinge forbi med en lille lækker smagsprøve, selvom det dog er lykkes mig at flyve med en dåbskage før ;) Hvis du ikke har tålmodighed til at bage de store kager, så kan cup cakes måske være noget for dig ellers kan det være at din søde nabo, som lavede jeres bryllupskage måske har lyst til at gøre jer til prøvekaniner ;)

    SvarSlet
  7. Bianca: Tusind tusind tak søde :D Nej, det er bare ikke lige det man gider, når man bruger så lang tid på en kage og jeg var ved at gå i panik, da jeg ikke kunne finde årsagen! Men nu er jeg blevet klogere og heldigvis krakelerede kagen slet ikke, den smeltede bare indefra og så blev jeg klogere :P

    SvarSlet
  8. Smukke, smukke kager :o) Sååååå fine! Dine blomster bliver flottere og flottere for hver gang, men nu må du snart stoppe, ellers bliver de FOR flotte ;o)

    Skøn detalje med diademet :o)

    SvarSlet
  9. Camilla: Tusind tak søde :D Tænk jeg troede slet ikke at sådan noget kunne blive for flot ;) Synes de ser lettere slatne ud nogle af dem, men sådan har jeg det jo altid...
    Diademet var lidt af en udfordring, men jeg brød mig ikke om at skulle lave det i RI som der blev foreslået på pakken, så jeg måtte jo være lidt kreativ ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo