Gå videre til hovedindholdet

Vennebesøg og eksperimenterende mad...

Weekenden blev skudt i gang med et dejligt besøg fra vores venner, der kommer helt fra Haderslev. De havde haft efterårsferie og besluttede lige at, de havde lyst til at køre en tur herop nordpå for at se til os. Nu har vi så heller ikke været sammen med dem begge to siden vores bryllup for snart 1½ år siden, så mon ikke også det var på tide at gøre noget ved det! Vi glæder os til at gengælde besøget, vi skal bare lige have det lagt ind i kalenderen, som ser ret booket ud med arbejde for mandens vedkommende de næste par måneder desværre. Han står jo i butik og som alle ved, så har de nogle sindssyge åbningstider op til jul og hele julen igennem...

Men i anledning af besøget skulle jeg jo lave lidt lækkert mad, som også skulle være hurtigt at lave og billigt ikke mindst. Valgte faldt på Kayotic Pasta Gratin, hvor jeg havde langt de fleste madvarer hjemme og hvor resten af ingredienserne ikke kostede en bondegård at få i. Til dessert faldt valget på en let og lækker Mandel-chokolade-mousse med hindbærsauce (skovbærsauce) Det var også en af de opskrifter, som ikke krævede at ens skabe bugnede af diverse avancerede dessertingredienser og så tog det ikke flere dage i forvejen at lave, selvom jeg dog valgte at forberede det aftenen før, så jeg ikke skulle stresse over det i går også... Min eneste kommentar til denne lille opskrift er, der mangler sukker i saucen, for hold nu op det var en sur omgang! Også selvom man fik noget af moussen med, så kunne saucen altså godt lige sødes lidt... Jeg fik desværre ikke lige taget billeder, men sådan går det jo, når man har gæster. Jeg glemmer altid det halve af de ting, jeg skal huske...

Anyways håber i bærer over med mig og kan se på de nydelige billeder i de oprindelige opskrifter (de har også meget bedre styr på deres kameraer end jeg får på mit indenfor den nærmeste fremtid)

Kayotic Pasta Gratin
Til 4 personer skal du bruge:

500g krydrede oksekødspølser (eller hakket oksekød)
500g broccoli
1 mellemstort løg
2 fed hvidløg
4 spsk. kyllingebouillon
500g pasta skaller (jeg brugte skruer, hvilket fungerede ganske udemærket)
2 tsk. tørret oregani
1 tsk tørret persille (jeg brugte frisk persille i stedet)
rasp
revet parmesan

90g smør
5 store spsk. mel
7½ dl mælk (og nej det er ikke en joke! Der skal virkelig SÅ meget mælk i...)
125g revet ost
2 tsk. sennep (vælg noget du bryder dig om, evt. dijon eller som jeg valgte recept sennep fra Søstrene Grene)
1 tsk. salt
cayennepeber
friskkværnet peber

Tænd ovnen ved 200 grader.

Hak løg, hvidløg og broccoli (i buketter). Opvarm olie i en stor pande og steg løgne i ca. 3 minutter. Tilsæt hvidløg og steg i yderligere 2 minutter. Tilsæt krydderierne, steg i 30 sekunder og tilsæt så kødet.
Kog pastaen efter pakkens anvisning i saltet vand.

Når kødet er stegt, tilsættes broccoli. Steg yderligere et par minutter og tilsæt herefter kyllingeboullionen. Læg låg på og lad det simre i 5 minutter ved lav varme.

I mellemtiden smeltes smørret i en gryde og melet tilsættes. Lad det stege sammen et øjeblik og tilsæt så 2/3 af mælken. Lad det koge op og tilsæt så den sidste tredjedel af mælken. Smag til med sennep og salt og lad det simre et par minutter. Gør saucen færdig ved at tilsætte peber, cayennepeber og revet ost.

hæld vandet fra pastaen og bland den sammen med kød og broccoli i et stort ovnfast fad. Hæld saucen over blandingen, drys rasp hen over og afslut med at drysse parmesan på toppen.

Sæt fadet i ovnen og lad det gratinen bage i 15-20 minutter eller til toppen er lækker gylden.


Mandel-chokolade-mousse med bærsauce

Til 4 personer skal du bruge:

100 g hvid chokolade
1 dl cremefraiche 38 %
1 dl piskefløde til skum
50 g meget finthakkede, smuttede mandler
1 dl tranebærsaft/juice
saft af 1 appelsin
1 stang vanilje
evt. lidt majsstivelse
400 g hindbær eller blandede skovbær
(150-200g sukker - saucen er MEGET syrlig, så jeg vil anbefale at det tilsættes)

Hak chokoladen ret fint. Kom halvdelen af den i en lille skål, og smelt den over vandbad. Den skal kun akkurat smelte og må ikke blive for varm. Tag skålen af varmen, og rør resten af chokoladen i. Rør cremefraichen i lidt ad gangen, så massen afkøles. Vend de hakkede mandler i. Pisk fløden til ikke helt stift skum. Vend det forsigtigt i choko-massen. Rør ikke for meget, så skiller det nemt. Kom moussen i små glas, ca. 2 spsk. i hvert. Stil den på køl i 1-4 timer (eller længere), tildækket.

Sauce: Flæk vaniljestangen, skrab kernerne ud og kom det hele i en gryde med tranebær- og appelsinsaft samt sukker, hvis du vælger at saucen ikke skal være så syrlig. Kog det lidt indJævn evt. let med majsstivelse. Vend bærrene i, og sluk med det sammen. Stil det koldt.

Tag moussen ud af køleskabet ½ time, før den skal serveres. Servér den med lidt bær og sauce ovenpå og resten ved siden af.

Bon appetit folkens!

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo