Gå videre til hovedindholdet

Børnevenlig mad - små kødboller med linguini og hjemmelavet tomatsauce

I et forsøg på at blive bare lidt sundere og få vores nu snart 2½ årige til at spise lidt mere varieret og mere kød, har jeg igen kastet mig over alle mine kogebøger med baby- og børnemad. Madplanen i sidste uge var derfor meget præget af grønt og kød og godt det samme, for jeg fik netop i sidste uge konstateret mulig graviditetssukkersyge, så jeg skal holde mig på måtten og undgå alt for meget sukker og "usunde" kulhydrater.

Det er en kæmpe udfordring, specielt fordi der er elementer i sådan en diæt, der ikke tiltaler mig specielt meget, så som groft pasta, bønner og linser. Jeg synes bare ikke det smager godt! Men jeg prøver så godt jeg kan og har fået inkorporeret en del mere grønt i løbet af mine daglige måltider og skåret ned på frugtindtaget. Ting der er forsvundet helt ud af min kost allerede nu er: sodavand, kakaomælk, lyst knækbrød, sukker på min morgenmad, sukker på mine jordbær, tørrede frugter tilsat sukker, morgenmadsprodukter tilsat sukker, marmelade tilsat sukker, generelt rigtig mange fødevare tilsat sukker!

Jeg må indrømme, at jeg savner min sodavand, men det er mest fordi jeg, pga. min graviditet, heller ikke finder det en god idé, at indtage light/zero produkter indeholdende kunstige sødestoffer (specielt aspartam) og det er godt nok svært at finde produkter uden sådanne sødestoffer eller tilsat sukker.

Men før dette går hen og bliver et alt for langt indlæg omkring min mulige graviditetssukkersyge og hvad jeg IKKE må spise (får sikkert en killer liste med hjem fra sygehuset i morgen om det) så vil jeg lige dele denne lækre ret med jer, som er fra Mad til Småfolk - en bog, jeg har brugt rigtig meget, da vi startede på fast føde til Elias herhjemme. Hvis du vil have den den tand sundere kan du jo skifte min linguini ud med grov spaghetti eller lignende, men her kommer den version jeg lavede og tilmed en opskrift på hjemmelavet tomatsauce som tilbehør.

Små kødboller med linguini og hjemmelavet tomatsauce

30g friske fuldkornsbrødkrummer (du kan evt. bruge en rest fra pitabrød, pølsebrød eller lign.)
2 spsk. sødmælk
1 tsk. friskhakket oregano (eller ½ tsk. tørret)
½ tsk. salt
1/4 tsk. peber
1 stort æg, let sammenpisket
½ kg hakket oksekød, gerne magert
½ liter hjemmelavet tomatsauce
kogt linguini

Forvarm ovnen til 200 grader. Kom bagepapir på en bageplade.

Rør brødkrummer og mælk sammen i en skål. Lad det stå i 5 minutter. Kom oregano, salt, peber og æg i. Mos ingredienserne sammen med hænderne. Kom oksekødet i og bland det forsigtigt sammen, stadig med hænderne. Sørg for ikke at overælte, da det gør kødet sejt og kødbollerne tørre.
   
Lav små runde boller med en teske og læg dem på bagepladen. Bag dem brune og gennemstegte på 10-12 minutter. Centrumtemperaturen skal være på 70 grader.

Varm imens tomatsaucen i en kasserolle ved mellemvarme. Kom kødbollerne i saucen og rør det godt sammen. Lad det køle lidt af og server sammen med pasta og evt. lidt grønt.


Hjemmelavet tomatsauce

1 lille gulerod, skrællet og finthakket
1 lille squash, skrællet og finthakket
½ rød peberfrugt, uden kerner og finthakket
1 spsk. olivenolie
salt og peber
1½ zittauerløg eller 1 alm. løg, finthakket
1 fed hvidløg, finthakket
2 dåser hakkede eller flåede tomater (gerne økologisk)
0,6 dl grøntsagsfond med lavt saltindhold

Forvarm ovnen til 200 grader. Bland gulerod, squash og peberfrugt i et ildfast fad. Dryp med ½ spsk. olie og rør rundt, så det dækker. Drys med salt og peber. Steg grøntsagerne under jævnlig omrøring til de er møre, 20-25 minutter.

Mens grøntsagerne steger, kommes en stor kasserolle over varmen med den sidste ½ spsk. olie. Kom løg og hvidløg i og sauter indtil løget bliver blødt, omkring 5 minutter. Tilsæt tomater og rond, rør det godt sammen og lad det småkoge uden låg til saucen begynder at tykne en smule, omkring 15-20 minutter. Kom de stegte grøntsager i saucen.

Lad saucen køle lidt af og kom den så i en foodprocessor eller blender og blend den om nødvendigt af flere omgange, til en lind eller grov sauce, alt efter hvilken konsistens du ønsker. Alternativt kan en stavblender bruges i gryden. Smag til med salt og peber.

Server med lækker friskkogt pasta og evt. kødboller eller lignende.

Bon appetit...


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo