Gå videre til hovedindholdet

Calzone og nordisk coleslaw med æble - nem aftensmad del 19

Så skriver vi tirsdag og så langt så godt... Madplanen holder endnu også selvom jeg faktisk fik giga lyst til at afvige i dag... Men jeg havde jo taget kødet op af fryseren og faktisk ville det tage længere tid med noget andet mad end lige at smide resterne i ovnen, varme det igennem og kaste det på tallerkenen... Lige nu er jeg faktisk RIGTIG glad for at jeg holdt mig i skindet!

Anyway tilbage til aftensmaden i går, som var et hit... Det smagte rigtig godt også selvom det bare var rester, som var kastet sammen i de der små indbagte pizzaer så her kommer lige lidt opskrifter og billeder...




Calzone
(2 pers.)

1 pakke færdiglavet pizzadej
Stegt hakket oksekød evt. med løg og krydderier
Chorizo
Skinkestrimler
Revet ost
Pizzasauce
Oregano
Evt. grøntsager efter eget valg (tomater, peberfrugt, champignon el.lign.)

Pizzadejen rulles ud af emballagen. Tryk runde cirkler i ønsket størrelse ud i pizzadejen med en skål eller en lille tallerken og læg dem over på bagepapir på en bageplade. Saml resterne, ælt det sammen og rul også dette ud så dejen udnyttes optimalt.

Smør cirklerne med pizzasaucen ½ cm ud til kanten. Læg fyldet på halvdelen af cirklen (jeg lavede med oksekød/chorizo i halvdelen og skinke i den anden halvdel), osten ovenpå og drys med oregano.

Stræk dejen lidt som du løsner den ene halvdel af cirklen og folder den ind over fyldet. Klem og rul kanden sammen så calzonen lukkes helt tæt.

Bag i ovnen i ca. 15 minutter ved 190 grader og køles lidt af inden servering.




Hertil serverede jeg en lækker salat:

Nordisk coleslaw med æble
(2 pers.)

2 blade fra en spidskål
3 mellemstore gulerødder
½ æble
lidt citronsaft

Skyld spidskålen og snit den fint. Skræl og riv gulerødderne og skyl æblet og riv også dette. Bland det hele sammen i en skål og vend det med citronsaft.

Server evt. med dressing. Jeg brugte selv denne: Jin Sing dressing



Kommentarer

  1. Hvor ser det bare skønt ud! Pizzaerne ser mega gode ud, og det samme gør salaten... og ja, med den dressing på kan den nok kun blive lidt bedre ;o)

    SvarSlet
  2. Tusind tak søde Camilla :) Det vakte også stor begejstring herhjemme - endda så meget at junior også gerne ville have en hel en at sidde og gnave i - heldigvis havde jeg lavet forskellige størrelser - juniorvenlige og voksenvenlige ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo