Gå videre til hovedindholdet

21. December

Glædelig 21. december til jer alle!





Så er der kun 3 dage tilbage til juleaften... Lige nu er jeg spændt på om vi får snestorm i Danmark - nogle siger et og andre siger noget andet... jeg vælger at tro på, at hvis der kommer sne, så kommer der sne og så er der skisme ikke så meget vi kan gøre ved det... Vi må bare tage de rigtige forholdsregler og køre efter forholdene... Så må det tage den tid det tager at komme frem, så længe vi kommer frem uskadt og hvor ville jeg dog ønske, at alle havde den samme tilgang til det, når det køre ud i vintervejret...

I dag var jeg på julegave-aflæsnings-besøg og havde medbragt en lille værtindegave, for jeg er så dårlig til at dukke tomhændet op og specielt her til jul... Jeg har jo stadig en del konfekt og småkager tilbage, så tænkte jeg ville dele ud af det og håbe på, at det faldt i god jord. Det eneste jeg sådan gjorde lidt specielt ud af var indpakningen...



Bag dagens låge i julekalenderen gemmer der sig i denne forbindelse:

Et kræmmerhus med godter
Nu hvor vi nok alle skal til en masse komsammener og julefrokoster den næste uges tid, synes jeg det er så hyggeligt med disse værtindegaver og hvorfor ikke gøre lidt ekstra ud af det og give det en fin indpakning og et personligt touch. Inspirationen kommer fra et af de utallige juleblade, jeg har fået skrabt sammen i månedens løb og skabelonen vil jeg med glæde dele med jer også, så du selv kan gøre lidt specielt ud af værtindegaverne...




Du kan sagtens forstørre skabelonen her og jeg vil anbefale at bruge et tykkere stykke papir, en mellemting mellem almindeligt papir og karton og så kan du jo ellers selv vælge mønster osv.

God fornøjelse med klipperiet...


Julefilm
Jeg er nu snart igennem de julefilm, jeg har fået købt og de seneste to jeg har fået set, vil jeg da også rigtig gerne dele med jer, da jeg synes at disse har været noget helt specielt. Rigtig gode og godt fortalte julehistorier, som varmt kan anbefales at bruge de ledige stunder i sofaen til at kigge med på... Først er der:

If you believe




Denne film fortæller historien om Susan Stone, en ung, men udkørt forlagsredaktør, som har mistet den drive og passion, hun havde for de ting hun brændte for gennem hele sin barndom. Hun står på kanten til at miste sit arbejde, hun er blevet kold og kynisk og på nippet til at miste den familie, som hendes far værnede så stærkt om, da hun var barn. Susan er ved at opgive håbet om nogensinde at finde lykken, men så får hun besøg af en lille pige ved navn Suzie, der vender op og ned på alle tingene i Susans liv...

En hjertevarm fortælling, som er en anderledes fortolkning af den ultimative juleklassiker over dem alle - A Christmas Carol. Det er en historie, som sætter nogle tanker i gang og jeg synes den er værd at bruge tiden på, hvis du lige som mig er lidt af en eventyrelsker...

Den næste film, jeg vil dele med jer er:

The Christmas Shoes

I denne julefortælling følger vi to separate historier: den ene som fortæller om en ung musiklære Maggie, der finder ud af at hendes hjerte er ved at give op og hendes søn Nathan, som sætter sig for en mission om at glæde sin mor inden hendes død. Den anden historie handler om en advokat Robert og hans kone Kate, som langsomt er ved at glide fra hinanden i ægteskabet. Historierne flettes sammen, da Kate i julen er vikar for Maggies skolekor og har afslået at få job, hvor hendes mand arbejder. Det er tydeligt at se, at de to har forskellige drømme og planer om familiens fremtid og det er ved at splitte dem ad. Da Roberts mor dør, begynder han at se anderledes på det liv og de værdier han har levet efter de sidste mange år og da hans veje krydses på forunderlig vis med Nathans på juleaften, sker der en forunderlig forandring.

Dette er helt klart en af de bedste julefilm, jeg har haft fornøjelsen af at nyde i år. Den omfavner alt hvad julen indebærer og bringer dig i alle ender af følelsesspektret. Jeg sad endda på et tidspunkt og græd snot i lårtykke stråler (er så ikke helt sikker på om det evt. kunne skyldes mine omstændigheder eller...), så hvis man lige har brug for at få tudet ordentlig igennem, kan denne film varmt anbefales. Historien er godt fortalt og Rob Lowe leverer, som altid, en rigtig god præstation... Dette er en juleklassiker i mine øjne...

Rigtig god fornøjelse med filmene - jeg håber du får tiden til, til at se eller gense dem i denne søde juletid... 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo